Abstract:
کمرویی یک صفت تاثیرگذار درطیف وسیعی از اختلالات درونی شده و برونی شده در نوجوانان است . هدف پژوهش بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در درمان کمرویی و نارسایی ابراز وجود دختران سن بلوغ بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول (سال تحصیلی 95-94) ( پایه7و8) مناطق 7 و 3 تهران بود. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 4 مدرسه انتخاب شد. پس از اجرای آزمون کمرویی و ابراز وجود در این 4 مدرسه، 30 نفر که حاضر به دریافت 10 جلسه درمان بودند بصورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه یک ساعته شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی اجرا گردید. سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش کمرویی و افزایش ابراز وجود در سطح P<0/001 تاثیرمعناداری داشته است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان از درمان شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان درمان موثر بر کاهش کمرویی و افزایش مهارت های ابراز وجود و جرات مندی استفاده کرد.
Machine summary:
با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان از درمان شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان درمان موثر بر کاهش کمرویی و افزایش مهارت های ابراز وجود و جرات مندی استفاده کرد.
Lin, Shiah, Chang, Lai & Wang 3.
ایوانز٣ و همکاران (٢٠٠٨) در پژوهش های خود به نتیجه ی مشابهی رسیدند که اضطراب و نگرانی در ارتباط با اجتناب از رویارویی با تجربیات و احساسات درونی جاری و ناخوشایند است ، لذا درمان های مانند ذهن آگاهی مبتنی برشناخت درمانی (MBCT) میتواند در درمان این نوع اختلالات موثر باشد.
Lovas, David, Barsky & Arthur 7.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که اطلاعات ارائه شده در جدول ٣ نشان می دهد علی رغم حذف اثر پیش آزمون میان دو گروه کنترل و آزمایش در پس آزمون کمرویی تفاوت معناداری وجود دارد(٢٠٤٥=f و ٠٠١=p) با توجه به میانگین های پس آزمون دو گروه در آزمون کمرویی می توان چنین نتیجه گرفت که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی موجب کاهش کمرویی گروه آزمایش گردیده است .
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش کمرویی و بهبود مهارت های ابراز وجود در دانش آموزان دختر دوره راهنمایی مناطق ٣و ٧ تهران که در سال تحصیلی ٩٥-٩٤ مشغول به تحصیل اند، بود.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معنی داری باعث کاهش نگرانی آسیب شناختی و علائم اضطرابی و در نتیجه کاهش علائم کمرویی و بهبود مهارت های ابراز وجود دراین افراد میشود.
Bamber, Kraenzle Schneider, Semple, Reid & Miller 3.