Abstract:
وبگاهها یکی از ابزارهای پیامرسانیاند که ویژگیهای منحصربهفردی در مورد ارتباطات امروزی دارند. به همین منظور، توجه کامل به صفحهآرایی و ارزش یا ساختار گرافیکی، در برقراری بهتر این ارتباط تاثیر بسزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر آن است که مشخص گردد ساختار صفحات وبگاههای شبکههایتلویزیونی جمهوری اسلامی ایران، از چه الگوهایی پیروی میکند و معرفی وبگاههای شبکههای تلویزیونی و ویژگیهای گرافیکی آنها و گشترش دانش هنری در زمینۀ طراحی این وبگاهها میباشد. بنابراین، ابتدا با جمعآوری تصویری از این وبگاهها و سپس با استفاده از راینه، جایگزینی عناصر از هم تفکیک شده و در نهایت روابط آنها و ترکیببندی اثر برای آگاهی از نحوۀ ساخت و عملکرد صفحات وب و درک مفاهیم تخصصی بر نتیجۀ کار را ارائه میدهد. پژوهش پیش رو در پی پاسخ به دو پرسش زیر است: 1-ساختار گرافیکی وبگاههاشبکههای تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران، دارای چه ویژگیهایی است؟ 2-وجوه تمایز وبگاههای شبکههای تلویزیونی جمهوری اسلامیایران با یکدیگر، از لحاظ ساختارهای گرافیکی، چیست؟ مطالعۀ حاضر نشان میدهدکه شبکههای تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، بیشتر از عنصر «تصویر» و «سطوح رنگی» در ساختار خود استفاده کردهاندو بیشتر ساختار وبگاههای شبکههای تلویزیونیایران، بر پایۀ نسبت طلایی است (در حدود 57/1%) وبگاههای شبکههای تلویزیونی ایران، دارای صفحۀ نخست طولانی و شلوغ بوده که که نیاز به بازیابی و تغییر میباشدتا در نتیجه به صفحاتی با ترکیببندی مناسب، با فعالیت سایت و همچنین صفحآرایی زیبا و جذاب جهت جذب کاربر بیشتر دست یابند. روش پژوهش این مقاله، به صورت توصیفی تحلیلی بوده و جامعۀ اماری،21 نمونه از صفحات اصلی وبگاههای شبکههای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را در برگرفته و نمونهها به صورت انتخابی گزینش شده است و مطالعه موردی شبکه یک سیما در این پژوهش مدنظر است. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است.
Websites, are considered as one of the message tools with unique properties on modern communications. For this purpose, taking into consideration of page layout and graphical value or structure, influences on making better relationship. The research objective is to determine what patterns are followed by IRIB TV Channels web pages structure, to introduce TV Channels websites and their graphical properties and develop art knowledge development in the field of design of the websites. The research method is descriptive-analytical method. The statistical universe includes 21 samples of IRIB Channels webs homepage and the samples were selected electively. In this research, case study of IRIB TV1 Channel is taken into consideration. Therefore, initially, substitution of separated elements by collecting the images from these websites and using computer and finally their relationships and configuration of effect for awareness of production mode and web pages functions and understanding of specialty concepts of work result. This research attempts to answer the two following questions: What properties do graphical structures of IRIB TV Channels Webs have? What are the differences of IRIB TV Channels Webs with each other in terms of graphical structure (model)?
This research shows that IRIB TV Channels have more used elements of "Image" and "Color Surfaces" in their structures and most structure of IRIB TV Channels Webs is based on golden ratio (about 57.1%). IRIB TV Channels Webs contain long and busy homepage which should be recovered and changed to access the pages with proper configuration , site activity and attractive page layout for attraction of more user.