Abstract:
در این پژوهش به آشنایی با هنر و تولید سنتی در آئینهای فتوت و معرفی دیدگاههای ایشان و دیدگاههای طراحی پایدار پرداخته شده و مقایسهای تطبیقی بین این نظرگاهها انجام شده است و نقاط اشتراک و افتراق آنها و امکان تطابق آنها به لحاظ رویکردهای حامی محیطزیست و امکان بهرهگیری از این دیدگاهها برای طراحی امروز بررسی گردیده است. در این پژوهش عقاید این جامعه سنتی در ارتباط با امر طراحی و تولید بررسی میشود. این دسته از منابع در شرایط کنونی ایران و کشورهای درحالتوسعه، به دلیل دگرگونیهای فرهنگ کار و تقلیل و تحلیل فرهنگ تولید و افزایش مصرف و رواج جامعه مصرفی میتواند پندآموز باشد. هدف این پژوهش استفاده از اصول و شیوههای آنها در بازتولید فرهنگ آسیبدیده طراحی و تولید کشور است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام گرفته است و به روش استنتاج منطقی به تحلیل یافتهها و تولید مدلی جهت بهرهگیری از این بینش سنتی پرداخته شده است. فرضیه اصلی این پژوهش این است که جریان فتوت شباهتهایی به دیدگاههای طراحی پایدار دارد که میتوان از آنها در جهت نهادینه ساختن تفکر طراحی پایدار در میان طراحان داخلی بهره گرفت. سوال اصلی این پژوهش این است که چه شباهتها و تفاوتهایی بین طراحی پایدار و تفکر فتوت وجود دارد؟ نتایج این پژوهش نشان داده است که بین دیدگاههای طراحی و تولید در میان جریان سنتی فتوت و دیدگاههای طراحی پایدار معاصر شباهتهایی دیده میشود که میتوان از این شباهتها برای تبیین مدلی بومی برای طراحی و تولید در ایران استفاده نمود.
Machine summary:
بررسی گرایش به تفکر پایدار در سیستم طراحی و تولید سنتی ایران در آیینهای فتوت اسلامی* نفیسه نجفی** رضا افهمی*** چکیده در این پژوهش به آشنایی با هنر و تولید سنتی در آئینهای فتوت و معرفی دیدگاههای ایشان و دیدگاههای طراحی پایدار پرداخته شده و مقایسهای تطبیقی بین این نظرگاهها انجام شده است و نقاط اشتراک و افتراق آنها و امکان تطابق آنها به لحاظ رویکردهای حامی محیطزیست و امکان بهرهگیری از این دیدگاهها برای طراحی امروز بررسی گردیده است.
طراحی پایدار، آئین فتوت اسلامی، فتوت نامه، طراحی و تولید سنتی کلیدواژهها: * این مقاله مستخرج از رساله دکترای نفیسه نجفی با عنوان تبیین جنبههای معنوی طراحی مثبت با استناد به فتوت نامههای اسلامی به راهنمایی دکتر رضا افهمی در دانشگاه تربیت مدرس است.
جوانمردان در ایران و فتیان در دیگر بلاد اسلامی یک شاخه از مسلمانان بودند که بهتبع عرفای نامدار سدههای نخستین اسلام کوشیدند به باطن و درون احکام شریعت دست یابند و عشق و حرمت به دوستی و وفای به عهد را که در بطن این احکام نهفته است مأخذ اعمال خود قرار دهند و احساسات عارفانه را به کمک فتوت نامهها به اعماق جامعه ببرند و به مشتاقان بیاموزند و در عمل جاری گردانند.
با مرور پیشینه تحقیق به نظر میرسد محققین بر اهمیت دیدگاههای اهل فتوت واقف بوده و بر لزوم بهکارگیری این دیدگاهها اشتراک نظر داشتهاند ولی در هیچیک از تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، بهطورعملی از آموختههای این جریان برای پایهریزی اصول طراحی و تولید استفاده نشده است.