Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اندیشه سیاسی از منظر فیلسوف شیعه ایرانی ملاصدرا در سال ۱۳۹۷
بود. روش تحقیق در تحقیق حاضر منطبق بر روش تحلیلی- توصیفی و نیز کتابخانهای میباشد. شامل
مراحل مطالعه اولیه. فیش برداری، مرور، بازنویسی فیش ها و نتیجه گیری می باشد. از این منظرء
سیاست و نظام اجتماعی به عنوان نظامی در جهت هدایت انسان برای دستیابی به کمال مطلق توصیف
و تشریح می شود. از دیدگاه حکمت متعالیه. سیاست باید کاملا مبتنی بر شریعت و توحید باشد. مهم
ترین کار ویژه حکومت دینی در این بینشء اجرای قوانین الهی است که به رهبری انبیاء اوصیا و اولیا
برای نیل به سعادت صورت می گیرد؛ در واقع. این افراد دانش و توان هدایت بشر به سوی حی متاله
شدن (انسان کامل) را دارا هستند. اندیشه سیاسی صدرالمتالهین بخشی از میراث علمی اوست؛
اندیشه ای که توجه به آن برای بررسی تحولات سیاسی-اجتماعی ایران معاصر و به ویژه نقش علمای
پیرو مکتب متعالیه چون علامه طباطبایی, امام خمینی و شهید مطهری که در بیداری فکر دینی و
سیاسی و احیای انگیزه های اصلاح گرایانه نقش اساسی داشته اندء. ضروری است.
Machine summary:
"ملا صدرا و قتی که فرق بین شریعت و سیاست را بیان می کند، سیاست را حرکتی می داند که مبدأ آن از ناحیه نفس جزییه است و این حرکت تابع حسن اختیار افراد بشری است که به اعتقاد خویش، انسان ها را در یک نظام که آن ها را اصلاح کند جمع می آورد.
وی مباحث سیاسی را در ضمن موضوع نبوت طرح کرده و از ضرورت نبی برای جامعه به بحث پیرامون اجتماع می پردازد و انسان را موجودی اجتماعی می داند که برای پاسخ به نیاز های خود نیازمند قانونی عادلانه می باشد این قانون دارای اهدافی نظیر تنظیم معیشت، ارایه وصول به جوار حق، یادآوری آخرت، هدایت مردم به راه راست، حافظ نظام و آسایش کلیه افراد بشر می باشد(مصباح یزدی، 1362).
وی پس از طرح مدینه فاضله به تعریف سیاست و جایگاه آن در دستگاه فلسفی خود می پردازد و وقتی فرق بین شریعت و سیاست را بیان می کند، سیاست را حرکتی می داند که مبداء آن از ناحیه نفسی جزیی است و این حرکت تابع حسن اختیار افراد بشری است و به اعتقاد خویش، انسان ها را در یک نظام که آن ها را اصلاح کند گرد می آورد.
ایشان با ابراز تأسف از نبود تحلیل خوب درباره دیدگاه سیاسی صدرا، می گوید: اگر ما فلسفه سیاسی را پاسخ به سؤالات… تلقی کنیم، طبیعی است که هر فیلسوفی باید به آن پاسخ دهد و اگر نداده باید به دستگاه فکری او مراجعه کنیم و ببینیم که توان پاسخگویی را دارد یا نه؟ اگر بر فرض ملا صدرا در آثارش صراحتا از مباحث فلسفه سیاسی هم صحبتی نکرده باشد اما با بحث در حکمت متعالیه می توان به این موضوع پرداخت."