Abstract:
هدف از این پژوهش شناسایی اشتباهات آماری در مقالات منتشر شده در حوزة علوم تربیتی است. برای این منظور از جامعة مجلات علوم تربیتی تعداد 92 مقاله از 12 شماره به صورت خوشهای دو مرحلهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. طرح پژوهش از نوع تحلیل مستندات و روش تحلیل داده و اطلاعات به روش مقایسههای چندگانه به کمک آزمون فرض مبتنی بر فاصله اطمینان نمودارهای خطا بود. نتایج نشان داد از 92 مقاله مورد بررسی 39 مقاله (42%) دارای حداقل یک اشتباه آماری بودهاند و در بین این مقالات 49 اشتباه رایج مشاهده گردید که شامل 9 نوع اشتباه، «برازش مدل رگرسیون بدون بررسی فرضیات باقی ماندههای مدل، استفاده از آزمون T مستقل بدون بررسی همگنی واریانسها (لِون)، برازش غلط مدل معادلات ساختاری، روش نمونه گیری اُریب، استفاده از تحلیل واریانس به جای آزمون T، استفاده از روش ناپارامتریک فریدمن بدون بررسی وضعیت توزیع داده ها، عدم همخوانی نتایج تحلیلهای آماری، استفاده از آزمون T مستقل به جای آزمون T وابسته، تفسیر نتایج آزمون لِون به جای نتایج آزمون T، انجام آزمون تعقیبی بدون انجام تحلیل واریانس و نهایتا تحلیل معنیداری آماری تنها براساس نتایج آمار توصیفی» به ترتیب فراوانی بود. نتایج همچنین نشان داد بیشترین فراوانی اشتباهات آماری مربوط به مقالات مستخرج از پایاننامههای کارشناسی ارشد، وابستگی سازمانی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، مرتبة علمی مربی، افراد غیر متخصص علوم تربیتی، مجلههای دارای سابقة انتشار زیر 20 شماره و دارای 3 نفر نویسنده بوده است.
Machine summary:
نتایج نشان داد از ٩٢ مقاله مورد بررسی ٣٩ مقاله (٤٢%) دارای حداقل یک اشتباه آماری بوده اند و در بین این مقالات ٤٩ اشتباه رایج مشاهده گردید که شامل ٩ نوع اشتباه ، «برازش مدل رگرسیون بدون بررسی فرضیات باقی مانده های مدل ، استفاده از آزمون T مستقل بدون بررسی همگنی واریانس ها (لون )، برازش غلط مدل معادلات ساختاری، روش نمونه گیری اریب ، استفاده از تحلیل واریانس به جای آزمون T، استفاده از روش ناپارامتریک فریدمن بدون بررسی وضعیت توزیع داده ها، عدم همخوانی نتایج تحلیلهای آماری، استفاده از آزمون T مستقل به جای آزمون T وابسته ، تفسیر نتایج آزمون لون به جای نتایج آزمون T، انجام آزمون تعقیبی بدون انجام تحلیل واریانس و نهایتا تحلیل معنیداری آماری تنها براساس نتایج آمار توصیفی» به ترتیب فراوانی بود.
نتایج همچنین نشان داد بیشترین فراوانی اشتباهات آماری مربوط به مقالات مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد، وابستگی سازمانی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، مرتبۀ علمی مربی، افراد غیر متخصص علوم تربیتی، مجله های دارای سابقۀ انتشار زیر ٢٠ شماره و دارای ٣ نفر نویسنده بوده است .
05 The goal of this research is to identify the statistical errors in the articles published in the field of Educational Sciences.
بررسیها در سطح جهان نشان میدهد مقالات پژوهشی منتشر شده در حوزة تعلیم و تربیت دارای اشکالات روش شناختی فراوانی هستند که دامنه ای از طرح تحقیق ، جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری، ابزار جمع آوری داده و اطلاعات و روش های تحلیل را شامل میشود (تامپسون ، ١٩٩٨؛ مک میلان ، 6 ١٩٩٨؛ استراسر٧، ٢٠١١ و نویتن ٨ و همکاران ، ٢٠١٦).