Abstract:
این تحقیق بهمنظور درک منطق حاکم بر رفتار بازیگران بخش دارویی ایران صورت گرفته است که دلیل آن پی بردن به رفتار نوآورانه بنگاههای این بخش است. بههمین منظور، از تئوری شبکهسازی و تحلیل شبکههای اجتماعی، بهمنظور احصاء رفتار کنشگران، استفاده شده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی الزامات شکلگیری شبکه نوآوری است که از منظر رفتار بنگاه در بخش دارویی ایران، انجام شده است. بهعبارتی دیگر، شناخت منطق قاعده بنگاهداری در این بخش، میتواند به فهم رفتاری این کنشگر، یاری رساند. بر این اساس، پژوهش حاضر با استراتژی مطالعه چندموردی، نوعی تحقیق اکتشافی، توسعهای و کیفی است که دادههای آن از طریق اسناد و مدارک مرتبط با فعالیتهای نوآوری بنگاه، پرسشنامه و مصاحبههای عمیق در بستر مطالعه 42 بنگاه دارویی و مطالعه 8 مورد نوآوری محصول جمعآوری شده است و سپس از طریق شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی، قاعده بنگاهداری در بخش دارویی ایران تحلیل و با الزامات شکلگیری شبکه نوآوری در این بخش سنجیده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهند که بنگاههای دارویی ایران در یک بستر عدم شفافیت اطلاعاتی با بهرهگیری از قاعده عدم تقارن اطلاعات فعالیت دارند و عمده نوآوریهای شکل گرفته در این صنعت نه به دلیل تحقیقات و توانمندیهای نوآورانه بوده بلکه از طریق روابط غیررسمی و ایجاد فضای بسته رقابتی محصول دارویی مورد نظر هدفگیری شدهاند و با لابیگری و ایجاد یک فضای نسبتاً امن بازار با تضمین سهم بازار محصول، دانش فنی وارد مرحله سنتز، فرمولاسیون و تولید و توزیع شده است که در مراحل مذکور ردپای ایمنسازی سهم بازار، قابل رویت است.
Machine summary:
نتایج تحقیق نشان میدهند که بنگاههای دارویی ایران در یک بستر عدم شفافیت اطلاعاتی با بهرهگیری از قاعده عدم تقارن اطلاعات فعالیت دارند و عمده نوآوریهای شکل گرفته در این صنعت نه به دلیل تحقیقات و توانمندیهای نوآورانه بوده بلکه از طریق روابط غیررسمی و ایجاد فضای بسته رقابتی محصول دارویی مورد نظر هدفگیری شدهاند و با لابیگری و ایجاد یک فضای نسبتا امن بازار با تضمین سهم بازار محصول، دانش فنی وارد مرحله سنتز، فرمولاسیون و تولید و توزیع شده است که در مراحل مذکور ردپای ایمنسازی سهم بازار، قابل رویت است.
واژگان کلیدی: نوآوری محصول، شبکه نوآوری، تحلیل شبکه، بنگاهداری، بخش دارویی ایران مقدمه سازمان بهداشت جهانی<FootNote No="23" Text="World Health Organization (WHO)"/> چنین تعریف میکند که در علم پزشکی برای مداوای یک بیمار، روشهای متعددی از جمله دارو درمانی، جراحی و رواندرمانی وجود دارد که در این میان دارو درمانی بهعنوان متداولترین شیوه در تمام دنیا است.
نوآوری مورد 4: محصولی در گروه دارویی آنتی باکتری شرکت سال 1382، محصولی در گروه دارویی آنتی باکتریال را رصد کرد و قصد نمود برای اولین بار این محصول را وارد لیست دارونامه نموده و به تولید و عرضه آمد بپردازد بههمین منظور در وهله اول نسبت به ساختار ماده مؤثره آن، تحقیقاتی را آغاز نمود و همزمان شرکتهای واردکننده این دارو و حجم فروش آنها را ارزیابی کرد.
&quot;Technical innovation, diffusion, and long cycles of economic development In The long-wave debate&quot;, Springer Berlin Heidelberg, pp.
&quot;Frascati Manual: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities&quot;, Organization for Economic Cooperation and Development, Publishing, Paris.