Abstract:
طبیعت گرایی اخلاقی در نگاه نخست، عنوانی معناشناختی و وجودشناختی است که تقلیل گرائی و ناتقلیل گرائی اخلاقی دو گونه از آن به شمار می آیند.
هدف: این نوشتار به تحلیل و نقد طبیعت گرایی اخلاقی تقلیل گرا از حیث توجیه باور اخلاقی پرداخته است. روش: روش مقاله، کتابخانه ای از نوع تحلیل اسنادی است.
یافته ها: در این مقاله به بررسی نحوه توجیه باور اخلاقی با فرض پذیرش موضع طبیعت گرایی اخلاقی تقلیل گرا پرداخته شده است. بر اساس این نظریه، توجیه باور اخلاقی، مبتنی بر مشاهده اموری غیر اخلاقی از قبیل سود بیشتر، توافق جامعه یا امر الهی بوده و در نتیجه، شاهد استنتاج توجیه باور به نتایج اخلاقی از مقدمات غیر اخلاقی هستیم.
نتیجه گیری: با وجود یک مقدمه اخلاقی مخفی ضروری در کبرای استدلال می توان راهی برای گریز از استنتاج نتایج اخلاقی از مقدمات غیر اخلاقی یافت. البته طبیعت گرایان اخلاقی ناتقلیل گرا، از قبیل استرجن و بوید کوشیده اند حیث معرفت شناختی طبیعت گرایی اخلاقی را به گونه ای مطرح کنند که هم طبیعی بودن علم اخلاق و مشاهده تجربی امور اخلاقی را لحاظ کرده، هم استنتاج توجیه باور به نتایج اخلاقی از مقدمات غیر اخلاقی را رد کنند.
Ethical naturalism is a semantic and ontology title which is divided in two analytic and synthetic divisions.
Objectives: The present study intends to criticize analytic ethical naturalism from ethical believes aspect.
Method: The method of the survey is library study and analysis of documents.
Results: The results of the study based on Analytic ethical naturalism indicate that ethical believes are related to observation of none ethical matters like more benefit، society acceptance or divine commandment .Therefore we confront a deduction based on ethical results derived from none-ethical premises.
Conclusion: The author of the article concludes in spite of a hidden needed ethical premise in major of reasoning، there is still an out way to avoid drawing an ethical conclusion from none-ethical premises. Synthetic ethical naturalists like Nicholas sturgeon and Richard Boyd attempt to introduce ethical naturalism epistemology with consideration of natural ethic science and experimental observation and also reject deduction based on ethical results derived from none-ethical premises.
Machine summary:
اکنون نسبت به توجیه باورهای اخلاقی بر اساس طبیعتگرایی اخلاقی تقلیلی میتوان گفت- با فرض پذیرش نظریهای هنجاری از قبیل سودگرایی یا جامعهگرایی- اگر میزان باورهای اخلاقی صادق حاصل از مشاهدۀ سود بیشتر (بر اساس سودگرایی اخلاقی) یا مشاهدۀ توافق جامعه (بر اساس جامعهگرایی اخلاقی)، بیش از باورهای اخلاقی کاذب باشد، آنگاه نوع این مشاهدات میتوانند به عنوان یک فرایند قابل اعتماد توجیهکنندۀ نتایج اخلاقی به شمار آیند.
در این صورت توجیه باور به گزاره " عدالت خوب است" با صرف تجربه مشاهده توافق و همبستگی عمومی حاصل میشود.
(سینوت آرمسترانگ، 2006: 151) اکنون برای توضیح بهتر عبارات پیشگفته میتوان به نمونهای از استنتاج توجیه باور به نتایج اخلاقی اشاره کرد که اگر چه به ظاهر مبتنی بر یک مشاهدۀ تجربی غیر اخلاقی است، اما به واقع یک مقدمۀ مخفی اخلاقی نیز به عنوان کبرای استنتاج وجود دارد، اما ابتدا میتوان از یک الگوی منطقی برای استدلال اخلاقی بهره برد، چنان که تامسون Thomson"/> استنتاج اخلاقی را به استنتاجی تشبیه کرده که درصدد تحلیل یک گزاره است و به شکل ذیل صورتبندی میشود: مقدمه: علی عموی من است.
وی در کتاب مشهور خود «نظریهای درباره عدالت» میگوید: بر اساس توازن تعاملی قبل از اینکه وارد فلسفۀ اخلاق شویم، اصولی کلی از قبیل "عدالت خوب است" و همچنین یک سری احکام اخلاقی خاص در مورد اخلاق داریم و گاهی بین آن احکام کلی و خاص، ناسازگاری وجود دارد.