Abstract:
درک صحیح زیبایی یکی از پایههای کمال معنوی انسان و زیباییشناسی از موثرترین سامانههای ادراکی او در رویارویی با جهان خارج است. باور صحیح دربارة حقیقت عقلانی و معیارهای درست زیبایی میتواند ما را با خاستگاه آن در هستی آشنا و نظام اخلاقی انسان را اصلاح کند. به همین دلیل گفتمان مدرن میکوشد زیبایی را از حوزة عقل به حیطة نفس بکشاند و تا حد تابعی از حواس و تجارب زیستی انسان بکاهد. این مقاله در صدد است از یک سو با تعیین کمال وجودی به عنوان معیار درست برای تشخیص زیبایی در برابر معیار تناسب که برساختة ارسطو و پیروان اوست، و از سویی دیگر، معیارهایی چون میل، عادت، لذت و منفعت که نظریة استناد زیبایی به نفس انسان را موجب شدهاند، رابطة اینهمانی زیبایی و وجود را اثبات کرده، از این رهگذر ثابت کند که سرچشمة زیبایی ذات اقدس الهی است که خود، جمال مطلق است.
The correct understanding of beauty is one of the foundations of the spiritual perfection of man and aesthetics is one of its most effective perceptual systems in confronting the outside world.The correct belief about rational truth and the proper criteria of beauty can familiarize us with its origins universe and modify the moral system of man. For this reason، the modern discourse tries to bring beauty from the realm of reason to the sensual and reduces it to a certain extent from the senses and biological experiences of humans. This article inatend to determine the existential perfection as the correct criterion for the recognition of beauty against the criterion of conformity built upon by Aristotle and its followers، and on the other hand، criteria such as desire، habit، pleasure and benefit، which the theory of citation for the beauty to man's soul Have provoked، proving the relationship between beauty and existence، thereby proving that the source of beauty is the most Holy Essence of God، which is itself Absolute Beauty.