Abstract:
این مقاله درصدد بررسی نقش و تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد تیمهای کاری با استفاده از الگوی ارزیابی عمومی (CAF)، است. جامعه-ی آماری پژوهش، محققین هیات علمی و غیرهیاتعلمی مراکز و واحدهای پژوهشی بخش کشاورزی استان یزد بودند و اطلاعات و داده-های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و از طریق الگویابی معادلات ساختاری آزمون شدند. عملکرد تیم در دو نوع سازه متمایز شده است، عملکردی که نتیجه غیرمستقیم بر جامعه و بهره برداران (عملکرد بیرونی) دارد و عملکردی که نتیجه آن بهطور بر اعضای تیم و سازمان (عملکرد داخلی)، موثر است. یافتههای پژوهش نشان داد، مدیریت دانش بر سازهی بیرونی عملکرد تیم یعنی بُعد " ارتقا و بهبود تعامل و ارتباط با بهرهبردار"، تاثیرگذار است در حالیکه این تاثیرگذاری بر بُعد "انتظارات و کسب حمایت فردی" و هم چنین ابعاد سازه داخلی عملکرد تیم نشان داده نشد.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٤ - الگوی دوم مدیریت دانش تحلیل عاملی ابعاد مقیاس سنجش عملکرد تیم های کاری بعد نتایج افراد ( اعضای تیم ): در این بعد شاخص کفایت داده ها، ٠/٩١و سطح معنیداری آزمون بارتلت حاکی از تایید کفایت حجم نمونه گرفته شده است .
تحلیل علی در آزمون فرضیه اصلی نشان میدهد که اگرچه مدیریت دانش بر عملکردهای غیرمستقیم تیم های کاری در مراکز و واحدهای پژوهشی بخش کشاورزی استان یزد تاثیرگذار بوده است اما فاقد تاثیر معناداری بر بعد از بعد تحقق انتظارات و کسب حمایت فردی است .
درنهایت نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان میدهد که در مراکز و و احدهای پژوهشی بخش کشاورزی استان یزد مدیریت دانش بر عملکرد تیم های کاری تنها از بعد ارتقا و بهبود تعامل و ارتباط با بهره بردار تاثیرگذار بوده است اما مدیریت دانش در این مراکز، تأثیر معناداری را بر عملکرد بیرونی تیم از بعد تحقق انتظارات و کسب حمایت فردی برقرار نشده است .
نتایج این پژوهش نشان میدهد مدیریت دانش در دانشکده ها، مراکز، ایستگاه ها و سایر واحدهای تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی استان یزد از جایگاه شایسته و مناسبی برخوردار نیست به طوریکه ارتباط مدیریت دانش با نتایج درونی شامل نتایج روی اعضای تیم و نتایج عملکردهای کلیدی تیم و همچنین ارتباط مدیریت دانش با نتایج جامعه از عملکرد های بیرونی تیم برقرار نشده است .
L. , )1992(, “A conceptual framework for developing team process measures of decision-making performance )final report(”.
& et al, "Continuous organizational learning through the development of high performance teams, Proceedings of International Conference on Systems Thinking in Management", Geelong, November.