Abstract:
باز طراحی شغلی گویای مجموعه ای از رفتارهای پیشرو/خودآغازگر است که شاغلان برحسب شرایط و موقعیت خود به منظور تغییر دادن محتوای شغل یا روابطشان با دیگران انجام میدهند. هدف از انجام دادن این تحقیق، تعیین اعتبار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعه ای، از نظر سنجشپذیری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام معلمان تربیت بدنی مناطق نوزدهگانه شهر تهران (1500 نفر) تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 306 نفر تعیین شد. برای اعتباریابی پرسشنامه باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی از پرسشنامه استاندارد اسلمپ و ولابرودریک (2013) استفاده شد که بر مبنای نظریه ژشنیوسکی و همکارانش است. این پرسشنامه شامل 15 سوال و سه خرده مقیاس است. برای اعتباریابی این ابزار از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که در مجموع 13 گویه عامل اصلی باز طراحی شغلی را سنجش میکنند. سه خرده مقیاس باز طراحی شغلی وظیفه ای، باز طراحی شغلی شناختی و باز طراحی شغلی رابطه ای بهمنزله خرده مقیاسهای باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی شناسایی و تایید شدند. براساس نتایج این تحقیق، پژوهشگران میتوانند از این ابزار برای سنجش باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی در تحقیقات خود بهره بگیرند.
Machine summary:
هدف از انجام دادن این تحقیق ، تعیین اعتبار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
براساس نتایج این تحقیق ، پژوهشگران میتوانند از این ابزار برای سنجش باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی در تحقیقات خود بهره بگیرند.
سادگی در فهم و روزآمد بودن نیز از جمله مهم ترین دلایل پژوهشگر در انتخاب این ابزار برای استانداردسازی و اعتباریابی باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی بوده است .
در نهایت پژوهشگر این پرسشنامه را به عنوان ابزاری مناسب تشخیص داده و برای سنجش کم وکیف باز طراحی شغلی در میان معلمان تربیت بدنی اقدام به اعتباریابی آن کرده است .
در این تحقیق ، باتوجه به عنوان آن که استانداردسازی/ اعتباریابی ابزار باز طراحی شغلی معلمان است ، از تمام معلمان تربیت بدنی مدارس مناطق گوناگون شهر تهران برای بررسی جامعه آماری تحقیق استفاده شده است .
نتایج تحقیق نشان داد که ابزار باز طراحی شغلی معلم تربیت بدنی در این تحقیق از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است .
بر این اساس ، با توجه به نتایج گزارش شده می توان گفت که پایایی خرده مقیاسهای پرسشنامه باز طراحی شغلی معلم تربیت بدنی بالاتر از ٠/٧ است ، بنابراین این ابزار از ثبات و سازگاری لازم برخوردار است .
به طور کلی در این پژوهش پایایی و روایی سازه ابزار باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی با روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی و مورد تایید قرار گرفته است .
همچنین ابزار باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی در این تحقیق از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است .