Abstract:
دو مسئله مهم در طراحی یکک سیستم تولید سلولی، مسائل تشکیل سلول و چیدمان گروهی میباشند. مسئله
تشکیل سلول شامل گروهبندی قطعات در قالب خانواده قطعات و گروهبندی ماشینها در قالب سلولهای
تولیدی می شود. مسئله چیدمان گروهی نیز شامل تعیین چیدمان ماشینها درون سلولها و تعیین چیدمان خود
سلولها می گردد. در این مقاله یک رویکرد یکپارچه برای حل مسائل تشکیل سلول،چیدمان گروهی و
مسیریایی ارائه می گردد. در این رویکرد. با درنظر گرفتن ابعاد ماشین آلات، پهنای راهروها و حداکثر طول
مجاز برای قرارگرفتن ماشینها بصورت طولی، از یک چیدمان مارپیچی جدید برای طراحی سیستم تولید
سلولی استفاده میشود. برای کاربردی تر ساختن مسئله، پارامترهایی نظیر تقاضای توالی عملیات.
زمانهای پردازش و ظرفیت ماشین آلات، در مدلسازی مسئله مد نظر قرار می گیرند. مسئله بصورت یک مدل
برنامهریزی عدد صحیح، با دو هدف کمینهسازی هزینههای حمل ونقل، و بیشینهسازی تشابهات میان ماشینها
فرموله می شود. بدلیل پیچیدگی محاسباتی مسئله،سه الگوریتم فرا ابتکاری مبتنی بر الگوریتمهای ژنتیکه و
شبیهسازی تبرید، برای حل آن پیشنهاد می گردد. در این الگوریتمها از برنامهریزی پویا برای حل قسمتی از
مسئله بهره برده می شود. با حل چند مثال عددی از ادبیات موضوع, کارایی الگوریتمها مورد ارزیابی قرار
می گیرد. در نهایت، مقایسهای بین چیدمان مارپیچی ارائه شده در این تحقیق و چیدمانی خطی چند-سطری که
اخیرا در ادبیات موضوع ارائه شده بود، صورت می گیرد.
Machine summary:
در این ارتباط، آکترک (1996) با درنظر گرفتن توالی عملیات، یک مدل ریاضی ساده را برای تشکیل سلول و چیدمان خطی ماشینآلات درون سلولها ارائه داد.
وو و همکاران (2007) با درنظر گرفتن توالی عملیات، تقاضای قطعات، ظرفیت ماشینآلات و اندازه دسته (تعداد قطعاتی که میتوان بصورت دستهای بین دو ماشین جابجا کرد)، یک مدل ریاضی دوهدفه را برای طراحی سیستم تولید سلولی توسعه دادند.
آنها از یک چیدمان خطی چند-سطری برای طراحی سیستم تولید سلولی استفاده کردند و مسئله خود را توسط الگوریتم ژنتیک حل کردند.
در این رویکرد، با درنظر گرفتن ابعاد ماشینآلات، پهنای راهروها و حداکثر طول مجاز برای قرارگرفتن ماشینها بصورت طولی، از یک چیدمان مارپیچی جدید برای طراحی سیستم تولید سلولی استفاده میشود.
در این رویکرد، با درنظر گرفتن ابعاد ماشینآلات، پهنای راهروها و حداکثر طول مجاز برای قرارگرفتن ماشینها بصورت طولی، از یک چیدمان مارپیچی جدید برای طراحی سیستم تولید سلولی استفاده میشود.
جدول (1): لیست بیست ضریب تشابه مورد بررسی قرار گرفته توسط یین و یاسودا (2005) 3به تصویر صفحه مراجعه شود کمینهکردن هزینههای حملونقل به عنوان تابع هدف اول، ممکن است که استقلال میان سلولها را کاهش دهد.
حال براساس توضیحات داده شده، میتوان مسئلهی یکپارچهی تشکیل سلول، چیدمان گروهی و مسیریابی را بصورت برنامهریزی عدد صحیح زیر فرموله نمود: به تصویر صفحه مراجعه شود در مدل فوق، تابع هدف (8) مجموع هزینههای حملونقل درون و برون سلولی را کمینه میکند.
به تصویر صفحه مراجعه شود الگوریتمهای حل در این قسمت جزئیات سه الگوریتم درنظر گرفته شده برای حل مسئله، ارائه میشود.