Abstract:
سازمانها برای حفظ بقای خود در دنیای رقابتی امروز راهی جز کسب مزیت رقابتی ندارند. از طرفی
امروزه که عصر ارتباطات و اطلاعات است، تغییرات به قدری شدید شده که طول عمر فناوریها و
محصولات را به حداقل رسانده است، در چنین شریطی خلق و حفظ پایدار مزیت رقابتی با تکیه بر
قابلیتها و شایستگیهای سنتی و قدیمی برای حضور موفق بنگاه در محیط و بازارهای رقابتی کافی نیست.
این امر مستلزم تدابیری نو و رویآوری به شایستگیهای جدیدی است که مبتنی بر فناوری اطلاعات و
مدیریت استراتژی است. بنابراین در دنیای امروز، مدیریت استراتژی و فناوری ارتباطات و اطلاعات از
نقشی محوری در ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی برای شرکتها برخوردار است. هدف اصلی این
بوده است که در این راستا « بررسی مدیریت استراتژی بر کسب مزیت رقابتی در بیمههای عمر » پژوهش
مدیریت استراتژی از ٤ جنبه کلی مورد بررسی قرار گرفت که شامل؛ فرایند تحلیل محیطی، تنظیم
استراتژی، اجرای استراتژی و ارزیابی استراتژی بوده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران (برای
جامعه محدود) استفاده شده است، که تعداد ١٣٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری
اطلاعات مورد نیاز بخش ادبیات پژوهش و مبانی نظری ازروش کتابخانهای و دادههای مورد نیاز برای
آزمون فرضیههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای فرآیند
کسب استراتژی، تبدیل استراتژی، کاربرد استراتژی، محافظت از استراتژی تاثیر مستقیم، قوی و معناداری
بر کسب مزیت رقابتی بیمههای عمر دارند و تاثیر کسب استراتژی بر کسب مزیت رقابتی از بقیه متغیرها
بیشتر است
Machine summary:
"مدیریت استراتژی، هم با ابزارهای تکنولوژیکی سروکار دارد و هم با روش های جاری سازمانی که شامل تولید استراتژی جدید، کسب استراتژی با ارزش از منابع خارجی، استفاده از این استراتژی در تصمیم گیری، وارد کردن استراتژی در فرآیندها، محصولات و خدمات ، کدگذاری اطلاعات در اسناد و مدارک، نرم افزارها و پایگاه داده ها، تسهیل رشد استراتژی، انتقال استراتژی به سایر بخش های سازمان و در نهایت اندازه گیری داراییهای استراتژی ی و اثرگذاری مدیریت استراتژی است .
پشتیبانی و ارتقای عملکرد فعالیت های مدیریت استراتژی، بهبود بهره وری، ایجاد مزیت رقابتی، کاهش هزینه ها، بهبود فراهم آوری و تسهیم اطلاعات ، بهبود عملکرد سازمان ، کمک به تصمیم گیری بهتر، ایجاد زمینه استفاده از بهترین تجارب و افزایش خلاقیت در سازمان نیز از دیگر فوائد مدیریت استراتژی میباشد که مورد تاکید پژوهش گران است (نوو٥و همکاران ، ٢٠٠٨).
با توجه به نتایج آزمون فرضیه فرعی پنجم ، پیشنهادهایی برای ارتقای تکنولوژی اطلاعات به شرح زیر به مدیران بیمه عمر شهراصفهان ارائه میشود: - استفاده از تکنولوژیهای به روز در سطح دنیا - استقرار شبکه های رایانه ای در سطوح مختلف سازمان - انجام آموزش های لازم به کارکنان در جهت کاربرد نرم افزارها و استفاده از شبکه های اینترنتی جهت کسب اطلاعات این نتایج با نتایج پژوهش کانریدی (٢٠١٠)، کامیا و همکاران (٢٠١٠)، نگون (٢٠١٠)، مهدیه (١٣٨٨)، موغلی (١٣٨٥) و استراتژی فرد و ذاکری (١٣٨٨) همخوانی دارد."