Abstract:
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی رفتار اطلاعیابی زندگی روزمره، میزان آشنایی و بهرهگیری از اطلاعات و محیطهای اطلاعاتی ارامنه تهران بوده است.
روش پژوهش: پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد بالاتر از 15 سال ارامنهی تهران است. تعداد کل جامعه آماری، 30000 نفر بود که از این تعداد 20000 نفر بیشتر از 15 سال سن داشتند. با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 377 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید.
یافته­ ها: تحلیل دادهها نشان داد که محیطهای اطلاعاتی و میزان استفاده از این محیطها به ترتیب عبارتند از منزل اقوام و دوستان (5/55 درصد)، محل کار (8/47 درصد) و کلیسا (5/47 درصد). همچنین نتایج پژوهش نشان داد که ارامنه نگرش مثبتی نسبت به اطلاعات و نقش مهم آن در زندگی روزمره دارند. بیشترین استفاده از وبسایتهای فارسی و شبکههای ماهوارهای فارسی زبان خارج از کشور و کمترین مورد مربوط به استفاده از برنامههای فارسی زبان رسانهی ملی بود. بیشترین میزان کسب اطلاعات از طریق رسانههای مختلف مربوط به کتاب، مجله و شبکههای ماهواره ای بود. ترجیح دادن ارتباط با هم زبانان خود در شبکههای اجتماعی، بی توجه بودن کتابخانههای عمومی نسبت به فرهنگ ارامنه و نیافتن اطلاعات مورد نیاز دربارهی تاریخ و فرهنگ ارامنه در کتابخانههای عمومی از دیگر یافتههای پژوهش هستند.
نتیجه­ گیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که ارامنه تهران مانند بسیاری از اقوام ایرانی دیگر مورد بی مهری کتابخانههای عمومی و رسانههای داخلی هستند. ضرورت دارد در این زمینه دولت بازنگری اساسی بنماید.
Background and Aim: This study attempted to identify Everyday Life Information Seeking
(ELIS) and Information Grounds (IG) of Armenians in Tehran .
Methods: The study is of a cross-sectional survey type. The study sample consisted of individuals
older than 15 years. Total population was 30,000, of whom 20,000 were over 15 –
year-old individuals. Using the Kerjcie– Morgan table, 377 individuals were selected as sample.
Results: Data analysis showed that the kind and amount of use of the Iinformation Grounds
were as follows: the home of rlatives and friends (55.5%), workplace (47.8%) and church
(47.5%). The results also showed that the Armenians had a positive attitude towards information
and its role in everyday life. Most Armenians used Persian websites and Persianlanguage
satellite networks abroad; but they seldom used National Media's Persian-language
programs. Armemians obtained most information from various media including books, magazines
and satellite networks. They preferred to communicate with other Armenians throught
social networks; and believed that public libraries do not consider Armenian culture, and
thus, they can not find information about the history and culture of Armenians in public libraries.
Conclusion: It can be concluded that Armenians in Tehran like many other Iranian minorities
are deprived of services by public libraries and national media. It is essential for the government
to reconsider the issue.