Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین سبکهای مشارکت در یادگیری با عملکرد
تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی ۹۳-۹۶ میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیرآزمایشی) و از نوع
طرحهای همبستگی و تحلیل مسیر میباشد. بدین منظور تعداد ۳۷۲ نفر(۱۱۵ دختر و ۲۵۷پسر) از دانشجویان دانشکدههای فنی-
مهندسی و علوم رفتاری که به روش تصادفی طبقهای انتخابشده بودند» به پرسشنامههای سبکهای مشارکت در یادگیری گراشا
و ریچمن و پرسئنامهی درگیری تحصیلی خالقی نژاد» حکیم زاده و بشارت (۱۳۹۱) جواب دادند. از نمرات پایان ترم دوم
تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ برای عملکرد تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای
پژوهش برازش مناسبی داشته و سبکهای یادگیری از طریق درگیری تحصیلی بر روی عملکرد تحصیلی به صورت غیرمستقیم
تاثیر داشته و ٩۰/4 از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کرده است. یافتههای دیگر پژوهش نشان داد که درگیری تحصیلی با
عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت. بین سبکهای یادگیری و عملکرد تحصیلی به جز سبک وابستهء رابطهی
معناداری وجود داشته و اثر مستقیم سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی تایید شد.
Machine summary:
بدین منظور تعداد ٣٧٢ نفر(١١۵ دختر و ٢۵٧پسر) از دانشجویان دانشکدههای فنی - مهندسی و علوم رفتاری که به روش تصادفی طبقهای انتخابشده بودند، به پرسشنامههای سبک های مشارکت در یادگیری گراشا و ریچمن و پرسشنامهی درگیری تحصیلی خالقی نژاد، حکیم زاده و بشارت (١٣٩١) جواب دادند.
نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای پژوهش برازش مناسبی داشته و سبک های یادگیری از طریق درگیری تحصیلی بر روی عملکرد تحصیلی به صورت غیرمستقیم تأثیر داشته و ٠/٤٩ از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کرده است.
با نظر به اهمیت توجه به تفاوتهای فردی بهویژه، سبکهای یادگیری در آموزش و یادگیری، و درگیری تحصیلی به عنوان یکی از بهترین پیشبینی کنندههای پیشرفت تحصیلی، پژوهش حاضر قصد دارد به این مسئله اصلی بپردازد که آیا بین سبک های مشارکت در یادگیری و عملکرد تحصیلی با در نظر گرفتن نقش واسطهای درگیری تحصیلی رابطه وجود دارد؟ زیرا امکان دارد بعضی از سبکها، در مسائل آموزشی و یادگیری از نظر مسائل شناختی ، انگیزشی ، رفتاری و علمی درگیرتر باشند.
در این راستا و با بررسی ادبیات نظری و پژوهشی، فرضیههای زیر صورتبندی شده است: فرضیهها: بین درگیری تحصیلی و سبک های مشارکت در یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.
یافتهها فرضیه اول: بین درگیری تحصیلی و سبک های مشارکت در یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد جدول ١.
نتایج به دست آمده نشان داد که بین سبک یادگیری مستقل (>p، =r)، اجتناب - کننده (>p، -=r)، همکاری کننده (>p، =r)، رقابتی (>p، =r) و مشارکتکننده (>p، =r) با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.