Abstract:
هدف این مقاله تجزیه و تحلیل اقتصادی سیستم توزیع در بازاریابی زیتون در شهرستان طارم است. در این پژوهش روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از همه باغداران طارم که در مقطع زمانی این تحقیق به کشت زیتون مشغول می باشند. همچنین همه عوامل بازاریابی شامل دلالان، میدان داران، عمده فروشان، خرده فروشان نیز جزو جامعه آماری تحقیق می باشند که در زمینه گرداوری اطلاعات و تکمیل پرسشنامه و همچنین انجام مصاحبه به آنان مراجعه گردیده است. حجم نمونه آماری این تحقیق بر اساس فرمول کوکران برابر 60 نفر تعیین گردید. از بین این تعداد 30 نفر از بین تولیدکنندگان، 20 نفر از بین خرده فروشان و 10 نفر نیز از بین عمده فروشان انتخاب گردیده است. در این تحقیق روش نمونه گیری تصادفی از نمونه های در دسترس مورد استفاده قرار گرفته است. جهت محاسبه حاشیه های مختلف بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی از قیمت نهایی محصول، ضریب هزینه بازاریابی و کارایی بازاریابی؛ داده های مورد نیاز در قالب جداول آورده شد و سپس به محاسبه هر یک از موارد فوق بر اساس مدلهای تحقیق پرداخته شده است. بر اساس کارایی کل مسیر بازاریابی نیز ملاحظه شد که مسیرهای سوم و ششم که مربوط به شرکتهای خصوصی می باشند در اولویت بهترین و کاراترین مسیرها می باشند. در مورد زیتون درجه یک مسیر پنجم با توجه به نسبت هزینه های بازار به حاشیه کل به عنوان مسیر با پایین ترین میزان کارایی مطرح می باشد در حالی که در مورد زیتون درجه دوم به دلیل مذکور مسیر اول به عنوان مسیری با پایین ترین میزان کارایی مطرح می باشد.
Machine summary:
"</رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> حاشیه های عوامل بازاریابی </رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> تحلیل مسیرهای توزیع زیتون در طارم: 1- مسیر اول: در این مسیر بین تولید کننده و خرده فروش که مسئول رساندن زیتون فراوری شده به مصرف کننندگان می باشد فقط عمده فروشان حضور دارند.
بهترین مسیرهای توزیع زیتون درجه یک در شهرستان طارم به ترتیب عبارتند از: 1- مسیر سوم 2- مسیر ششم 3- مسیر دوم 4- مسیر چهارم 5- مسیر اول 6- مسیر پنجم <رجوع شود به تصویر صفحه> مطابق نتایج به دست آمده در این تحقیق که در جدول (10) آورده شده است؛ نشان می دهد که کارایی قیمتی کانالهای توزیع زیتون درجه دو در مسیرهای چهارم و پنجم که مربوط به حضور دلالان وعمده فروشان دیگر در زنجیره توزیع می باشد به ترتیب برابر49.
- بر اساس بالابودن سهم تولیدکننده به عنوان قشر زحمتکش، از قیمت نهایی زیتون در مسیرهای ششگانه توزیع در منطقه طارم نتایج نشان داد که: <رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> نتایج حاکی از آن است که در مسیرهای سوم و ششم که شرکتهای خصوصی در زنجیره بازاریابی حضور دارند سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول بالاتر بوده و این مسیر منصفانه تر و بهتر می باشد؛ به عبارت دیگر قیمت خرید زیتون توسط شرکتها بالاتر از سایر عوامل بازار می باشد."