Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسهی حل مسأله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی در دانش آموزان زورگو و عادی بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعه آماری پژوهش حاضر که شامل کلیه دانش آموزان زورگو و عادی مدارس شهرستان اردبیل در سالتحصیلی 94-1393 بودند،60 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان دو گروه مورد مطالعه(30 دانش آموز عادی و 30 دانش آموز زورگو) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های حل مساله اجتماعی لانگ و کسیدی، تکانشوری بارات و خودکارآمدی شرر استفاده شد. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر علی_ مقایسهای بود، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان زورگو و عادی از لحاظ حل مسأله اجتماعی، خودکارآمدی و تکانشوری تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان زورگو از لحاظ حل مساله اجتماعی و خودکارآمدی نسبت به دانش آموزان عادی در سطح پایین تری قرار داشتند ولی از از نظر تکانشوری در سطح بالایی بودند. با توجه به یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که حل مساله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی به عنوان عامل روانشناختی مهم در پیش بینی زورگویی عمل می کند و توجه به آنها میتواند نقش مهمی در پیشگیری از زورگویی دانش آموزان داشته باشد.
Machine summary:
برای وصول به این هدف، از بین جامعه آماری پژوهش حاضر که شامل کلیه دانش آموزان زورگو و عادی مدارس شهرستان اردبیل در سالتحصیلی ٩٤-١٣٩٣ بودند،٦٠ دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان دو گروه مورد مطالعه (٣٠ دانـش آمـوز عـادی و ٣٠ دانش آموز زورگو) انتخاب شدند.
با توجه بـه یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که حل مساله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی به عنوان عامل روانشناختی مهـم در پیش بینی زورگویی عمل می کند و توجه به آنها میتواند نقش مهمی در پیشگیری از زورگویی دانش آموزان داشته باشد.
اولین مبحث مرتبط با زورگویی که در این پژهش به آن پرداخته شده است ، حل مسئله اجتماعی می باشـد کـه بـه عنوان یک فرآیند شناختی-رفتاری برای شناسایی راه حل های موثر بـرای مشـکلات خـاص کـه افـراد در زنـدگی روزمره با آن مواجه می شوند، تعریف می شود.
نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد بین حل مسأله اجتماعی دانش آموزان زورگو و عـادی تفـاوت معنـی داری وجود دارد.
همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین تکانشگری دانش آموزان زورگو و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد.
همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که از لحاظ خودکارآمدی بین دو گروه دانش آموزان زورگو و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد.
به طور خلاصه یافته های این پژوهش حاکی از آن است که حل مسئله اجتمـاعی، تکانشـوری و خودکارآمـدی در دانش آموزان زورگو و عادی تفاوت معنی داری دارد.
Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among korean middle school students.