Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی به وسیله سبک های مقابله ای با مشکلات نوجوانان دختر استان تهران بوده است. روش پژوهش از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 است. حجم نمونه پژوهش 150 دانش آموز از دبیرستان ایثار شاهد با روش نمونه گیری در دسترس از رشته های مختلف تحصیلی(ریاضی، تجربی و انسانی) بوده است. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه راهبردهای مقابله ای نوجوانان و مقیاس اندازه گیری پیشرفت صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل از روش رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان می دهد قدرت پیش بینی به ترتیب مربوط به مراجعه به دیگران، مقابله کارآمد و مقابله ناکارآمد می باشد. رابطه مقابله های کارآمد و مراجعه به دیگران با انگیزش پیشرفت در سطح 5 درصد معنادار است. با افزایش راه های آرام بخشی و تلاش و سخت کوشی، انگیزه پیشرفت افزایش و با افزایش عوامل نگرانی و تعلق به ترتیب میزان انگیزش پیشرفت کاهش می یابد. بنابراین می توان جهت افزایش انگیزه پیشرفت دانش آموزان بر سبک های مقابله ای آنان کار کرد.
Machine summary:
فرایدنبرگ ١٢ و لوییس ١٣(١٩٩٣) بر پایه نظریه لازاروس هجده نوع راهبرد مقابله ١٤را شناسـایی و در سـه نـوع سـبک مقابلـه دسـته بنـدی کردهاند که جنبه کارآمدی یا ناکارآمدی مقابله را نشان می دهد که به شرح زیر دسته بندی می شوند: سبک اول، حـل مشکل یا مقابله بارور که از هشت راهبرد مقابله ای شامل : حمایـت اجتمـاعی، تمرکـز بـر حـل مشـکل ، تفریحـات فیزیکی، راههای آرامبخش ، تقویت رابطه با دوستان، حفظ تعلق خاطر، سخت کوشی و موفقیت و تمرکز بر جنبه های مثبت تشکیل شده است و سبکی از مقابله را نشان می دهد که فرد خوشبین ، سـالم ، آرام و در اجتمـاع بـرای حـل مشکل به کار می برد.
نتایج رگرسیون عوامل سبک های مقابله ای بر انگیزش پیشرفت میـــــانگین مجمــــوع درجــه مدل sig R2adj R2 R F مجذورات آزادی مجذورات رگرسیون ٦٠٣/٨٩ ٣ ٢٠١/٢٩ ٨/٥٩ ٠/٣٨ ٠/١٥ ٠/١٣ ٠/٠٠١ باقیمانده ٣٤١٨/٣٧ ١٤٦ ٢٣/٤١ کل ٤٠٢٢/٢٧ ١٤٩ همان طور که در جدول مشاهده میشود مقدار sig کمتر از ٠/٠٥ شده است و نشان از معنی دار بودن مدل رگرسیون می باشد.
نتایج رگرسیون سبک های مقابله کارآمد بر انگیزش پیشرفت (به تصویر صفحه مراجعه شود.
شاخص R٢ برابر ٠/١٩ شده است به این معنا که سبک های مقابله کارآمد ١٩ درصد توانایی پیش بینی انگیزش پیشرفت را دارند.
شاخص Radj٢ در این پژوهش ٠/١٤ شده است ، به عبارت دیگر سبک های مقابله کارآمد ١٤ درصد توانایی پیش بینی انگیزش پیشرفت را دارند.
سؤال سوم: آیا سبک های مقابله ناکارآمد ، انگیزش پیشرفت دانش آموزان را پیش بینی می کنند؟ جدول ٨.
شاخص Radj٢ در این پژوهش ٠/٠٩ شده است ، به عبـارت دیگـر مؤلفـه هـای سبک های مقابله ای ناکارآمد ٩ درصد توانایی پیش بینی انگیزش پیشرفت را دارند.
راههای آرامبخش یکی از هشت راهبرد سبک مقابله کارآمد است که با افزایش این عامل انگیزه پیشرفت نیز افزایش می یابد.