Abstract:
در دهههای اخیر رویکرد سنتی تدریس و یادگیری با ظهور فناوریهای نوین دچار تغییر و تحول
اساسی شده است. هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر سه روش آموزش حضوری, الکترونیکی و تلفیقی
بر یادگیری و یادداری دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی میباشد. روش پژوهش
حاضر از نوع نیمه آزمایشی بوده است. لازم به ذکر است که در پژوهش حاضر روش نمونهگیری
بهصورت غیر تصادفی (در دسترس و داوطلبانه) بوده و روش جایگزینی دانشجویان در گروههای
آزمایش بهصورت تصادفی بوده است. بر همین اساس, از طرح پژوهش نوع پیشآزمون- پسآزمون با
گروه کنترل پیشرفته چرخشی! استفادهشده است. یافتهها نشان میدهد که در پیشآزمون بین میزان
یادگیری سه گروه تلفیقی» مجازی و حضوری تفاوت معناداری مشاهده نمیشود؛ ولی در پسآزمون
بین میزان یادگیری گروه تلفیقی با میزان یادگیری گروه مجازی و حضوری تفاوت معناداری مشاهده
میشود. به همین ترتیب بین میزان یادداری گروه تلفیقی با میزان یادداری گروه مجازی و حضوری
تفاوت معناداری مشاهده میشود. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت گه یادگیری تلفیقی بهشرط
اجرای درست میتوان بر میزان یادگیری تاثیر مثبتی بگذارد.
Machine summary:
مقایسه تأثیر سه روش آموزش حضوری ، الکترونیکی و تلفیقی بر یادگیری و یادداری دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی حمیدرضا مقامی *٨ اسماعیل زارعی زوارکی **٩ علی دلاور***١٠ داریوش نوروزی ****١١ چکیده در دهه های اخیر رویکرد سنتی تدریس و یادگیری با ظهور فناوری هـای نـوین دچـار تغییـر و تحـول اساسی شده است .
هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر سه روش آموزش حضوری ، الکترونیکی و تلفیقی بر یادگیری و یادداری دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی می باشـد.
عبدالله زاده (١٣٩٢) در تحقیقی با عنوان " مقایسه کارایی دوره آموزش تلفیقی ، حضـوری و الکترونیک در درس ریاضی دانش آموزان دختر و پسر شهر اردبیل " به این نتیجه رسید کـه میـزان یـادگیری دانـش آمـوزانی کـه در درس ریاضـی تلفیقـی شـرکت کـرده انـد از دانش آموزانی که صرفا حضوری و یا الکترونیکی شرکت کرده اند، بیشتر بوده است .
وضعیت سه گروه تلفیقی ، مجازی و حضوری در پیش آزمون و پس آزمون یادگیری و آزمون یادداری فرضـیه اول پـژوهش : بـین میـزان یـادگیری (پیشـرفت تحصـیلی ) دانشـجویانی کـه بـا روش های حضوری ، مجازی و تلفیقی آموزش دیده اند تفاوت وجود دارد.
برای آزمون این فرضیه که بین میزان یادگیری دانشجویانی که با روش هـای حضـوری ، مجازی و تلفیقی آموزش دیده اند تفاوت وجود دارد، از آزمـون تـک متغیـری ٢٣ (تحلیـل کوواریانس ) برای متغیر یادگیری استفاده شده است .
فرضیه اول پژوهش اشاره دارد که بین میزان یادگیری (پیشرفت تحصیلی ) دانشجویانی کـه با روش های حضوری ، مجازی و تلفیقی آموزش دیـده انـد تفـاوت وجـود دارد.