Abstract:
این پژوهش بهمنظور بررسی الگوی ساختاری اثر سبک رهبری توزیعی بر پیشرفتتحصیلی دانشآموزان با
میانجیگری خوشبینی تحصیلی معلم» رضایت شغلی تعهدسازمانی معلم اجرا شد. بهمنظور اجرای
این پژوهش از مدارس راهنمایی مناطق بیستگانه شهر تهران» نمونه متشکل از ۶۰۹ معلم پایه سوم راهنمایی
انتخاب شد. معلمان شرکتکننده در این پژوهش به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. پیشرفتتحصیلی
دانشآموزان بر اساس نمرات آنها در دروس علوم و ریاضی اندازهگیری شد. تحلیل عاملی تاییدی الگوی
اندازهگیری متغیر نهفته را تایید کرد. در این پژوهش» اثر سبک رهبری توزیعی و متغیرهای میانجیگر بر
پیشرفتتحصیلی در قالب الگوی مفروض و همچنین الگوی نهایی مورد تحلیل قرار گرفت. پنج شاخص
اصلی شامل خی دو برازش مقایسهای(۳1ل)» نیکویی برازش(7۳1)» تقریب ریشه میانگین
مجذورات خطا و نیکویی برازش تطبیقی برای گزارش میزان برازش الگوی
مفروض پژوهش بررسی و گزارش شد. نتایج نشان داد که الگوی مفروض از برازش نسبتا خوبی برخوردار
است ولی یکی از مسیرهای مفروض معنادار نمیباشد. با اصلاح الگو و ارائه الگوی نهایی» تمام تاثیرات
مستقیم و غیرمستقیم و کل بر آن معنادار بود. بهطورکلی این الگو برازش خوبی با داده نشان داد و ۰/۱۱ از
واریانس پیشرفتتحصیلی را تبیین کرد. نتایج این پژوهش اهمیت توجه به اثر غیرمستقیم به سبک رهبری
توزیعی را با توجه به متغیرهای میانجیگر را نشان میدهد.
Machine summary:
به دلیـل عدم انجام پـژوهش هـای تجربـی کـافی هنـوز در خصـوص اثـر رهبـری تـوزیعی بـر پیشرفت تحصیلی ابهامات وجود دارد، و هنوز این سـؤال قابـل پرسـش اسـت کـه آیـا رهبری توزیعی به عنوان یک مدل رهبری جدید بر پیشرفت تحصیلی دانش آمـوزان تـأثیر دارد ؟ در صورت پاسخ مثبت آیا این تأثیر دارای اهمیت می باشد؟ بسیاری از پژوهش های صورت گرفته در حـوزه رهبـری مدرسـه نشـان مـی دهنـد کـه رهبری تأثیر مستقیم بسیار ناچیز و غیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، تأثیر رهبری مدرسه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به صورت غیرمسـتقیم و از طریـق متغیرهای دیگری صورت می پـذیرد ( هـالینگر و هـک ، ١٩٩٨ ؛ اسـپیلان و همکـاران ،٢٠٠٤ ؛ هاریس ،٢٠٠٦ ؛ لیثوود و لوین ١٩ ، ٢٠٠٥ ؛ دی ٢٠ و همکاران ، ٢٠٠٩ ؛ ویتزر و همکاران ، ٢٠٠٣).
با توجه به شواهد تجربی بیان شده ، در ایـن پژوهش فرض می شود که رضایت شغلی معلمـان بـر تعهدسـازمانی آنهـا تـأثیر مثبـت گذاشته و از این طریق بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز اثر مثبت خواهد گذاشت .
The effects of academic optimism on student academic achievement in Alabama: for the degree of Doctor of Education in the Department of Educational Leadership ,Policy, and Technology Studies in the Graduate School of The University of Alabama.
A study of the relationships between distributed leadership, teacher academic optimism and student achievement in Taiwanese elementary schools.
The relationship between the perception of distributed leadership in secondary schools and teachers’ and teacher leaders’ job satisfaction and organizational commitment.