Abstract:
هدف این پژوهش, بررسی توان پیشبین ترکییی هوشهای چندگانه» وکسار و هموش هیجانی در کارکرد
آموزشی دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه اول بوده است. به همین منظور ۱۲۸ نفر از دانشآموزان دختر
دوره متوسطه اول با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای
هوشهای چندگانه و هوش هیجانی شات را تکمیل کردند و سپس از نیمی از آنهاء آزمون هوشی وکسلر
گرفته شد. همچنین برای ارزیابی کارکرد آموزشی از معدل آنان استفاده شد. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون
و نیز تحلیل رگرسیون چندهتغیری نشان داد که: هوش بین فردی و درون فردی قدرت پیشبینی هوش هیجانی
را داراست. همچنین هوش ریاضی منطقی و نیز هوش فضایی (مکانی) هرکدام جداگانه قابلیت پیشبینی نمره
خردهآزمون عملی وکسلر و نیز به ترتیب قابلیت پیشبینی کارکرد آموزشی دانشآموزان در درسهای حساب و
هندسه را داشتند. بهعلاوه هوش کلامی در هوشهای چندگانه برای خردهآزمون کلامی وکسار و نمره کل
وکسلر برای کارکرد آموزشی کلی دانشآموزان قدرت پیشبینی داشت اما قدرت پیشبینی کارکرد آموزشی در
درسهای ادییات و انشا را نداشت. بهعلاوه نمرات دانشآموزان در هوش بدنی جنبشی, قدرت پیش -
بینیکنندگی برای کارکرد آموزشی در درس و نمره کل دانشآموزان درمجموع هوشهای هشتگانه
قدرت پیشبینیکنندگی عملکرد تحصیلی کلی دانشآموزان را نداشتند. همچنین نمره کل دانشآموزان در هوش
وکسلر (مجموع هوشهای عملی و کلامی) بهعنوان قویترین متغیر برای پیشبینی عملکرد تحصیلی کلی
دانشآموزان متوسطه اول شناخته شد.
Machine summary:
توان پیش بین ترکیبی هوش های چندگانه ، وکسلر و هیجانی برای کارکرد آموزشی دانش آموزان دوره متوسطه اول 62 زهرا مجاهدی * 63 مهناز اخوان تفتی ** 64 علی رضا کیامنش *** 65 ملوک خادمی **** چکیده هدف این پژوهش ، بررسی توان پیش بین ترکیبی هـوش هـای چندگانـه ، وکسـلر و هـوش هیجـانی در کـارکرد آموزشی دانش آموزان سال سوم دوره متوسطه اول بوده است .
به زعم پژوهشگر که یک دهه تجربه تدریس در مقاطع تحصیلی مختلـف و بـه ویـژه دوره راهنمایی (متوسطه اول ) را داشته است و تجربه زیستۀ او در طی سال هـای تحصـیل و بـه استناد پژوهش پیش رو، یکی از مسائلی که آموزش وپرورش ایران با آن دسـت بـه گریبـان است ، را می توان تأکید بیش از حد سیستم آموزشی حـاکم بـر دو اسـتعدادهای ریاضـی - منطقی و کلامی و به عبارتی تقویت نامتوازن نیمکره های مغزی و تربیت دانش آموزانی بـا نیمکره های چپ قوی تر یا در یک کلام : حاکمیت رویکرد هوش تحلیلـی و یگانـه و یکـه تازی ایـن رویکـرد در پـیش بینـی کـارکرد آموزشـی دانسـت .
لازم به ذکر است در اجرای این پژوهش به دلیل عدم همکـاری همـه مـدارس دولتـی در اجرای آزمون هوش وکسلر- که برای هر دانش آموز دست کم یـک سـاعت و چهـل وپـنج دقیقه به طول می انجامد- و محدودیت زمانی موجود در مدارس ، آزمـون هـوش وکسـلر تنها روی دو کلاس (٦٤ نفر) اجرا شد اما پرسش نامه های هوشی (هوش های چندگانـه ٨٠ سؤالی و ٩٦ سؤالی و هوش هیجانی ) روی همه افراد گروه نمونه (١٢٨ نفر) اجرا شد.