Abstract:
نظام آموزش عالی کشور و به تبع آن دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخشی از این نظام به عنوان موتور
و عامل اصلی تحقق سیاستهای توسعهة پایدار کشور محسوب میشود. تربیت نیروی انسانی
متخصص, تولید و نشر دانش و ارائه خدمات تخصصی از جمله کار کردهای اصلی نظام در این راستا
هستند. این نظام در صورتی میتواند در تحقق این مهم موفق باشد که از کارایی و اثربخشی و به
عبارت بهتر از کیفیت لازم برخوردار باشد. گام اول در این زمینه شناخت وضعیت موجود. آگاهی از
میزان فاصله آن با وضعیت مطلوب و برنامهریزی برای رسیدن به وضعیت مورد انتظار (ممکن) است.
راهبردیترین ابزار برای بازنمایی کیفیت و تعالی و ارتقاء آن سازوکار ارزشیابی است. از اینرو در
جهت بازنمایی کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش قابل توجهی از نظام آموزش عالی لازم
است که سازوکار ارزشیابی جامع» بررسی» طراحی و اجرایی شود. این پژوهش در جهت تحقق این
هدف برنامهریزی و اجرا شده است. روش پژوهش مورد استفاده روش تحلیلی - توصیفی بوده است.
جامعهة مورد مطالعه کلیة نظامهای آموزش عالی دارای تجربه در این حوزه و نمونة پژوهش بر اساس
روش نمونهگیری هدفمند از نوع موارد مطلوب» انتخاب شده است. بر این اساس سه سوّال اساسی
مطرح و بر اساس دستاوردها و نتایج پژوهش به آنها پاسخ داده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش
ساختار جامع ارزشیابی کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی در سطوح ستاد و صف» عوامل (۷ عامل)» ملاکها
(۷۵ ملاک) و نشانگرهای (۵۲۵ نشانگر) ارزشیابی کیفیت و رویکرد مناسب ارزشیابی کیفیت و نحوه
استقرار آن پیشنهاد شده است. در پایان مولفههای ۲اگانه نظام ارزشیابی جامع کیفیت دانشگاه آزاد
اسلامی و اقدامهای لازم در خصوص هر مولفه, ارائه شده است.
Machine summary:
ضرورت استقرارنظام ارزشیابی کیفیت دردانشگاه آزاداسلامی و ارائۀمدل مناسب آن 1 2 رضا محمدی * چکیده نظام آموزش عالی کشور و به تبع آن دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخشی از این نظام به عنوان موتـور و عامل اصلی تحقق سیاست های توسـعۀ پایـدار کشـور محسـوب مـی شـود.
National Assessment and Accreditation Council (NAAC) (بازرگان ،١٣٧٦؛ ابیلی ، ١٣٧٦؛ نورشاهی ،١٣٨٣؛ محمدی و همکـاران ، ١٣٨٤): (١) عـدم وجود هدف و چـارچوب مشـخص ؛ (٢) ماهیـت سـتادی و اجرایـی و غیـر حرفـه ای نظارت ها؛ (٣) عدم توجه به دیدگاه سیستمی و نادیده گرفتن بهبود کل نظام دانشگاهی ؛ (٣) سازماندهی عوامل مورد ارزیابی با نگاه اداری و نه بـر اسـاس ترکیـب کارکردهـای دانشگاهی و فعالیت های مؤسسات ؛ (٤) تحت الشعاع قرار گـرفتن ابعـاد کیفـی توسـط نظارت بر اجرای آیین نامه ها؛ (٥) عدم دورنگری و تمرکـز بـر مسـائل آنـی ؛ (٦) عـدم توجه به اصل استمرار در ارزیابی ؛ (٧) اتکاء شیوه انجام آن به هیـأت بازدیدکننـده ؛ (٨) عدم بهره گیری از مشارکت ، همکاری و تعهـد جامعـه دانشـگاهی ؛ (٩) عـدم توجـه بـه ساختار علمی و نظام دار برای مدیریت و رهبری ارزیابی ؛ (١٠) عدم توجـه بـه ظرفیـت سازی برای اعتبارسنجی ، بهبود، ارتقاء و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی و (١١) عدم توجه به اهداف ، نقش و کارکردهای متنوع ارزشیابی و برابر دانستن ارزشیابی و بازرسی و عدم توجه به نقش ارزیابی در بهبود مستمر.
com/smpp/content AL-OMARI, Aieman Ahmad(2010)Total Quality Management in Public and Private Jordanian Universities: A Comparative Study: Towards an Arab Higher Education Space:International Challenges and Societal Responsibilities.