Abstract:
این پژوهش بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه دوم در شهرسـتان اردل مـی باشـد کـه بـین متوسطه دوم های مختلف نظری و فنی، دو متوسطه دوم تکنیک روز و شهید بهشتی به صورت تصادفی انتخاب شـدند تـا مـورد مطالعه قرار بگیرند. ابتدا محققان تصمیم داشتند که پرسشنامه ای برای دانـش آمـوزان مـورد مطالعـه طـرح کننـد ولـی چـون مشخص شد که بیشتر دلایل افت تحصیلی ریشه در خانواده و مشکلات آنها دارد، پرسشنامه تحقیق برای والدین دانـش آمـوزان طرح گردید که این والدین اغلب آشنا و کسانی هستند که فرزندانشان دچار افت تحصیلی شده بودند. فرضیه هـایی نیـز قبـل از انجام تحقیق پیش بینی شده که بعد از انجام پژوهش درستی آنها مشخص شده که یکی از آنها به این صورت بود کـه بـین افـت تحصیلی و رابطه با دوستان ناباب ، رابطه معنا داری وجود دارد؛ که بعد از انجام پژوهش ، این رابطه مثبت بود و چنـین رابطـه ای اثبات شد. هدف از این پژوهش ، شناسایی عمل افت تحصیلی جهت بـر طـرف کـردن آنهـا در صـورت وقـوع و مهـم تـر از آنهـا پیشگیری از وقوع افت تحصیلی است .
Machine summary:
"٣. نامتناسب بودن معلمان از نظر صلاحیت ها، شایستگی ها و تعداد با نیاز های برنامه کمبود معلم مخصوصا در کشور های در حال توسعه به دلیل کاهش جاذبه برای شغل معلمی، یکی از دلایل شلوغی کلاس هـا و عدم توجه مناسب به پرورش و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان می باشد که این امر باعث مردودی و یا ترک تحصـیل آنـان گردید و یکی از عوامل افت تحصیلی است .
در این شرایط تعلیم و تربیت تحمیـل شـده ، تهدیـد، توبیخ جنبه رسمی به خود می گیرد و این خود باعث بی علاقگی و عدم پرورش استعدادها شـده و افـت تحصـیلی را بـه دنبـال دارد همچنین مقررات و شرایط نا مناسب مدرسه ، کلاس و محیط داخلی مدرسه و جریان هـای اجتمـاعی آن ممکـن اسـت بـه طور کلی با نیازهای کودکان و جامعه ای آنها را دربر گرفته بیگانه و ناهماهنـگ باشـد از جملـه سـاختمان مـدارس ، تجهیـزات ، کتاب ها و برنامه های درسی ممکن است از عوامل این بیگانگی به شمار آیند از عوامل مؤثر دیگـر در ایـن ارتبـاط مـی تـوان از مدت زمان و تعداد جلسات کلاس در هر روز، مدت زمانی که برای انجام تکالیف در منـزل تعیـین مـی شـود و تعـداد روزهـای حضور در مدرسه در هر هفته و همچنین چگونگی روابط معلمان و مسئولان مدرسه با دانش آموزان و اولیا آنان نیز نام برد."