Abstract:
امروزه در دنیای کسب و کار کارآفرینی به یک جنبش حیاتی بدل گشته و یکی از عوامل تاثی رگذار درکارآفرینی» انگیزه های
کارآفرینان است. هدف از اجرای این پژوهش بررسی ارتباط بین انگیزه کارآفرینی با صلاحیت ایجاد کسب و کار در بین
دانشجویان است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده که به شکل میدانی انجام گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه
های صلاحیت راه اندازی اسب و کار و پرسشنامه انگیزه کارآفرینی استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظرسنجی از اساتید و
متخصصان سنجیده شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نمونه آماری پژوهش از بین دانشجویان
شرکت کننده در یازدهمین المپیاد ورزشی انتخاب شدند (۱۶۲ نفر). جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب
همبستگی پیرسون. رگرسیون و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین دو متغیر انگیزه کارآفرینی و ایجاد
کسب و کار رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد. تا جایی که در صورت وجود انگیزه کارآفرینی در فرد می توان به راه اندازی
دانشجویان ارتباط معنی داری وجود دارد که این ارتباط در بین رشته های مختلف تحصیلی به ترتیب شامل دانشجویان رشته
های علوم پایه. فنیء علوم انسانی و تربیت بدنی است و در بین ترم های مختلف تحصیلی نیز دانشجویان ترم ۸ و ۴ دارای
بیشترین ارتباط بودند که این نتیجه نشاندهنده این است که دانشجویان با نردیکتر شدن به پایان دوره تحصیل خود انگیزه
بیشتری برای کارآفرینی دارند و این فرصت مناسبی برای دانشگاه هاست تا دانشجویان را به درستی به سمت کارآفرین شدن و
تولید شغل سوق دهد.
Machine summary:
فرضیه اصلی تحقیق ، این بود که بین انگیزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار ارتباط معنادار وجود دارد.
جدول ٤_ نتایج آزمون رگرسیون برای پیش بینی صلاحیت راه اندازی کسب و کار در رشته ها و ترم های مختلف (به تصویرصفحه رجوع شود) در ادامه بمنظور بررسی تفاوت معناداری متغیر انگیزه کارآفرینی در بین کسانی که تجربه ایجاد کسب و کار را داشتند و آنهایی که نداشتند و همچنین کسانی که تجربه کار در یک کسب وکار داشتند و آنانی که این تجربه را نداشتند، از آزمون تی مستقل استفاده شد.
جدول ٥_ نتایج آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت معناداری در تجربه ایجاد و تجربه کار در کسب و کار مختلف برای متغیرهای انگیزه کارآفرینی و صلاحیت ایجاد (به تصویرصفحه رجوع شود) بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این تحقیق ، تعیین ارتباط بین انگیزه و قصد کارآفرینانه با صلاحیت ایجاد کسب و کار در بین دانشجویان بود.
هدف دیگری که در این تحقیق به آن پرداخته شده است بررسی ارتباط بین دانشجویان رشته های مختلف تحصـیلی بـا انگیـزه کارآفرینی و صلاحیت ایجاد کسب و کار است که معنادار می باشد.
نتایج این تحقیق با تحقیقات کلانتـری و همکـاران (١٣٨٣)، سریع القلم (١٣٨٦)، نوه ابراهیم (١٣٨٧) آئینی (١٣٩٠) و سلیمان پور (١٣٩٠) همخوانی داشته و همـه بـه ایـن نتیجـه رسـیده اند که رشته تحصیلی و حتی رشته تحصیلی دبیرستان می تواند نقش تعیین کننده ای در کارآفرینی فرد و راه انـدازی کسـب و کار آینده او داشته باشد.