Abstract:
هدف تحقیق حاضر مقایسۀ تأثیر فواصل زمانی ایجاد تداخل و آزمون یادداری بر تثبیت حافظۀ حرکتی پنهان بود. آزمودنیها 60 دانشجوی دختر راستدست، سالم از نظر شناختی، روانی، جسمانی و مبتدی در اجرای تکالیف زمان واکنش زنجیرهای متناوب (ASRTT) و تطبیق رنگ زنجیرهای (SCMT) با میانگین سنی 95/1±95/21 سال بودند، که بهطور تصادفی در سه گروه ایجاد تداخل با فاصلههای 6، 24 و 72 ساعت بعد از جلسۀ تمرین، تقسیم شدند. در مرحلۀ اکتساب هر سه گروه به اجرای تکلیف (ASRTT) در 25 بلوک 80 کوششی در یک روز پرداختند. 6، 24 و 72 ساعت پس از جلسۀ تمرین تکلیف مداخلهگر دوم (SCMT) را اجرا و 24 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت کردند. در جلسۀ اکتساب، روند عملکرد آزمودنیها طی افزایش کوششهای تمرینی، پیشرفت کرد و آزمودنیها در بستۀ تمرینی پنجم عملکرد بهتری داشتند (001/0< P). در آزمون یادداری، بین میانگین زمان واکنش در بستۀ تمرینی پنجم و آزمون یادداری در گروه اول (تداخل با فاصلۀ 6 ساعت) تفاوت معنادار نبود. بین میانگین زمان واکنش در بستۀ تمرینی پنجم و آزمون یادداری در گروه دوم (تداخل با فاصلۀ 24 ساعت) و گروه سوم (تداخل با فاصلۀ 72ساعت) تفاوت معنادار بود. گروه تمرینی سوم با فاصلۀ تداخل 72 ساعت بهترین و گروه تمرینی اول با فاصلۀ تداخل 6 ساعت ضعیفترین عملکرد را داشتند. بنابراین فواصل ایجاد تداخل 24 و 72 ساعت بعد از جلسۀ اکتساب، به تثبیت حافظه منجر شده است.
Machine summary:
Stabilization مهم حافظه در یادداری تکالیف حرکتی آموخته شده و با توجه به اینکه پژوهشگران و مربیان برای پیشرفت سطح عملکرد افراد پیوسته به دنبال پیدا کردن بهترین روشهای آموزشی و تمرینی اند انجام پژوهشهای بیشتر به منظور دستیابی به یک دوره زمانی حساس و بحرانی برای اتفاق افتادن فرایندهای تثبیت حافظهٔ حرکتی ضروری است تا معلمان و مربیان بعد از جلسه تمرین بیش از پیش به طریقه سازماندهی فاصله های زمانی استراحت و اهمیت آن در ارتقا و ثبات حافظهٔ مهارتهای شناختی و حرکتی آموخته شده توجه کنند همچنین در بیشتر مطالعات رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی که از آزمون یادداری برای سنجش میزان پیشرفت و یادگیری مهارت استفاده کرده اند، صرفاً نتایج آزمون یادداری بین گروهها با یکدیگر مقایسه شده است (۲۳) این در حالی است که امروزه بیشتر پژوهشهایی که از آزمون یادداری به عنوان معیاری برای سنجش پیشرفت حافظه و یادگیری تکالیف استفاده کرده اند نتایج پژوهشهای خود را در گروههای متفاوت آزمایشی با مقایسه میزان پیشرفت کوششهای آزمون یادداری در مقابل آخرین بلوک کوششهای تمرینی مرحله اکتساب، تحلیل کرده اند و با این مقایسه به این پرسش پاسخ دادهاند که زمان لازم برای اجرای آزمون یادداری جهت رخ دادن تثبیت حافظه تکلیف مورد بررسی چقدر است (۲۰،۲۱) از این رو در پژوهش حاضر برای تعیین اثربخشی تمرین بر عملکرد حافظه پنهان حرکتی در فاصلهٔ آزمون یادداری ۲۴ ساعته از مقایسه تفاوت عملکرد در آخرین کوششهای تمرینی مرحله اکتساب با کوششهای آزمون یادداری استفاده شد.
Learning-performance distinction and memory processes for motor skills: A focused review and perspective.