Abstract:
این پژوهش با هدف "تبیین و شناسایی فرهنگ برنامه درسی در تفسیر تسنیم" انجام شد؛
بدین منظور، پیشینه نظری و پژوهشی فرهنگ برنامه درسی مورد مطالعه قرار گرفت و با توجه
به هدف اصلی پژوهش، تفسیر تسنیم به عنوان جامعه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت و با
استفاده از پژوهش کیفی و از طریق تحلیل محتوای کیفی داده ها به استخراج ویژگیهای عناصر
فرهنگ برنامه درسی از تفسیر تسنیم پرداخته، و ویژگیهای عناصر فرهنگ برنامه درسی شامل
مفروضات بنیادی، برنامه ریزی، محیط، محتوا، ارزشیابی، معلم و یادگیرنده تعیین شد. نتایج
پژوهش حاکی است که از دغدغههای اصلی این فرهنگ، رسیدن به غایت الهی است که همان
شهود و معرفت است. نوع نگاه به یادگیرندگان در این فرهنگ، نگاه منحصربه فرد به هر
یادگیرنده است. موضوعات درسی این فرهنگ در راستای رسیدن به اهداف و پاسخگویی به
ابعاد وجودی انسان و برآمده از نیازهای جامعه است و محتواهای تک بعدی که به قلمروهای
مختلف وجودی انسان توجهی ندارد در دستور کار قرار نمی گیرد. مدافعان و پیروان این
فرهنگ بهره گیری از منابع کل محیط با هدف ایجاد تعاملات و کنشها در جهت یادگیری را در
برنامه کار خود قرار میدهند. قدرت در برنامه ریزی انحصاری نیست. طراحی برنامه درسی،
فرایند است نه غایت و به نظر می رسد معلم، یادگیرنده، والدین، حتی اعضای اجتماع و مدیر
همگی در خلق برنامه درسی نقش دارند. البته سهم همه یکسان نیست و تدوین برنامه درسی،
گفتمانی وسیع و گسترده است.
Machine summary:
M 2 - Bolotin 3 - Weininger & Lareau به عنوان واقعیتی مهم در اغلب جوامع و الزامات و ضرورتهای پیش رو در رویارویی با این مقوله ، برنامه ریزان و کارگزاران تعلیم و تربیت را بر آن داشته است تا بیش از پیش به این مسئله توجه کنند؛ بنابراین شناخت زمینه فرهنگی آموزش و یادگیری در موقعیت فرهنگی خاص اسلامی ایران به طور اثربخش میسر نمیشود مگر اینکه تبیینی از ویژگیهای فرهنگ برنامه درسی و پژوهش در دنیای آرمانی اسلام صورت گیرد و این تلاشی است که این پژوهش مدنظر خواهد داشت .
ـ تطبیق فرهنگ برنامه درسی موجود با فرهنگ برآمده از اسلام و شناسایی نقاط مشابه و متضاد به منظور نزدیک شدن به عملیاتی کردن برونداد این پژوهش ـ نظرخواهی و نظرسنجی از متخصصان تعلیم و تربیت در عرصه نظر و عمل برای ارزیابی فرهنگ آموزش برآمده از اسلام ـ مطالعه و استخراج چارچوب فرهنگ برنامه درسی در دیگر متون اسلامی یادداشتها ١ ـ مطالعه میان رشته ای را "فرایند پاسخ گویی به یک پرسش ، حل مساله یا بررسی موضوعی که نمیتواند به وسیله یک رشته یا یک حرفه حل شود" تعریف کرده اند (کلاین ، ١٣٧٨) همچنین در یک فعالیت علمی میان رشته ای، متخصصان دو یا چند رشته و تخصص علمی در ارتباط با شناخت ، حل ، یا تحلیل یک پدیده با یکدیگر تعامل و همکاری علمی میکنند.