Abstract:
هدف این پژوهش، شناخت و تبیین تعیینکنندههای فرهنگی جهتگیری پوششی زنان است. جامعه آماری پژوهش، زنان گروه سنی 15 تا 49 ساله شهر شیراز در سال 1396 میباشند که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحله، 550 زن از بین محلههای مناطق دهگانه شهر شیراز به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته، شامل 43 گویه است که روایی سازه آن(65/ 0) و پایایی آن(78/ 0) میباشد. برای تجزیه و تحلیل روابط ساختاری تعیینکنندههای فرهنگی پژوهش، از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که رسانههای نوین ارتباطی خارجی با بارعاملی (41/ 0)، شبکههای مجازی با بارعاملی (45/ 0)، گسترش ارزشهای فمینیستی با بارعاملی (43/ 0)، مصرفگرایی با بارعاملی (51/ 0)، لذتگرایی با بارعاملی (36/ 0) و نگرش نسبت به زن با بارعاملی (13/ 0)، به عنوان پیشبینیکنندههای فرهنگی، نقشی تعیینکننده در شکلدهی و جهتگیری پوششی زنان مورد مطالعه داشتهاند. شاخصهای برازش مدل ساختاری پژوهش نیز ضمن تایید فرضیهها، نشان میدهند که مدل تدوین شده از حمایت چارچوب نظری و ادبیات پژوهش برخوردار است و پیشبینیکنندههای درون مدل در مجموع با بارعاملی (55/ 0) همبستگی نیرومندی با جهتگیری پوششی داشته و 30% از تغییرات جهتگیری پوششی زنان را تبیین میکنند. ضمن آنکه در این پژوهش، رسانههای داخلی و سیالیت هنجارهای دینی نقشی تعیینکننده در جهتگیری پوششی زنان نداشتهاند.
The purpose of this research is to identify and explain the cultural determinants of women's orientation. The population of the study is women aged between 15 and 49 years old in Shiraz in 1396. In a multi-stage cluster randomized sampling, 550 women were selected from among the neighborhoods of the 10 regions of Shiraz. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire consisting of 43 items whose validity was (65%) and its reliability was (78%). For analyzing the structural relationships between cultural determinants of research, Structural Equation Modeling and Lisrel software have been used.
The results of the research show that new foreign media with a factor loading of (0.41), virtual networks with a factor loading of (0.45), the expansion of feminist values with factor loading of (0.43), consumptionism with factor loading of (0.51), Hedonism with a factor loading of (0.36) and attitude toward women with a factor loading of (0.13), as cultural predictors, have a determinant role in the form and Veiling of women surveyed. The fitting indices of the structural model of the research also confirming the hypotheses, show that the developed model supports the theoretical framework and the literature of research and the predictors of the model in total with a factor loading (0.55) have a strong correlation with Veiling orientation and explain 30% of the variations in women's Veiling direction. In addition, the internal media and the fluidity of religious norms have not played a determining role in the direction of the Veiling Women.