Abstract:
این مقاله با اشاره به فضای نوین رسانه ای که در آن با وجود عوامل گوناگون موثر بر رقابت بین رسانه های فعال در این فضا، مخاطبان امروز رسانه ها به صورت پاره پاره درآمده اند، شبکه های تلویزیونی ماهواره ای فارسی زبان را یکی از عناصر فعال در این فضا دانسته است که با بهره گیری از مجموعه های تلویزیونی ماهواره ای به عنوان یکی از قالب ها یا ژانرهای برنامه ای تلویزیونی، توجه بخشی از مخاطبان ایرانی را به خود جلب کرده اند. این مقاله با معرفی سه مجموعه تلویزیونی پخش شده از دو شبکه تلویزیونی ماهواره ای ضمن تحلیل عوامل موثر بر جذب مخاطبان به این سه مجموعه، خوانش مخاطبان از این موضوع را نیز تشریح کرده است. همچنین پیشنهادهایی متناسب با موضوع بحث، برای سیاستگذاران فرهنگی و رسانه ای ارائه شده است.
Machine summary:
عوامل مؤثر بر جذب مخاطبان به سریالهای تلویزیونی ماهوارهای؛ (مطالعۀ موردی سه سریال تلویزیونی) نوشتة عبدالله بیچرانلو 1 ( چکیده این مقاله با اشاره به فضای نوین رسانهای که در آن با وجود عوامل گوناگون مؤثر بر رقابت بین رسانههای فعال در این فضا، مخاطبان امروز رسانهها به صورت پارهپاره درآمدهاند، شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان را یکی از عناصر فعال در این فضا دانسته است که با بهرهگیری از مجموعههای تلویزیونی ماهوارهای بهعنوان یکی از قالبها یا ژانرهای برنامهای تلویزیونی، توجه بخشی از مخاطبان ایرانی را به خود جلب کردهاند.
به همین جهت، با تحلیل دریافت مخاطبان شبکههای ماهوارهای و بازخوردهایی که در فضای مجازی (بهطور مشخص در سایتهای مربوط به خود برنامهها و شبکههای بررسی شده و نیز وبنوشتها و شبکۀ اجتماعی فیسبوک) از این سه مجموعۀ تلویزیونی ماهوارهای ارائه کردهاند، برخی دلایل جذابیت برنامههای این مجموعهها از نگاه مخاطبان بررسی شده است تا تحلیل دریافت متناسب هم در این زمینه صورت گرفته باشد.
این مجموعهها بر سرگرمسازی زنان و دختران متمرکز هستند که این موضوع با روانشناسی اجتماعی جامعه ایران نیز تناسب زیادی دارد؛ برای بسیاری از مردم، تماشای تلویزیون به معنای عام کلمه- که شامل تلویزیون ماهوارهای نیز میشود- بهعنوان یک تفریح یا سرگرمی جدی در برنامۀ روزمرۀ زندگی آنها محسوب میشود، از این رو شبکههای تلویزیونی ماهوارهای مجموعههای گوناگونی در ژانرهای مختلف که از محتوایی سرگرمکننده برخوردار هستند را برای مخاطبان خود پخش میکنند.