Abstract:
داستانهای کوتاه دانشور از جهاتی چند حائز اهمیّت است: نخست نوع نگارش داستان به لحاظ رویکرد به فنون داستان¬نویسی معاصر. دیگر به جهت وجود نشانه¬های معنادار و نمادین اساطیری در کنار ارائة فرهنگ عامه. این پژوهش بر آن است با تحلیل ژرف¬ساختی باورهای دیرینة بشر در مورد گیاه و بسامد آن در داستانهای سیمین دانشور در پی پاسخگویی به این پرسشها باشد که آیا با در نظرداشت نامیرایی و جابجایی اساطیر، میتوان در بازآفرینی شخصیتهای داستان نمود آن را یافت؟ از دیگر سو از آنجا که پدید آمدن سبک داستانی حاصل بسامدریادویا کم عناصرآن است؛آیا میتوان این امر را جزو خصیصه سبکی دانشور محسوب داشت؟ پس ازتامّل درمجموعه داستانهای کوتاه مشخص گردید که از جمله اسطوره های پنهان در ضمیر ناخودآگاه جمعی دانشور، اسطورة گیاه پیکری اوّلیّة انسان میباشد که در داستانهای او امکان برون¬تراوی و نمودهای گوناگون مییابد و این مقوله یکی ازخصیصه های فکری دانشور میباشد.
Machine summary:
ایـن پـژوهش بـر آن اسـت بـا تحلیـل ژرف ساختی باورهای دیرینة بشر در مورد گیاه و بسامد آن در داستانهای سیمین دانشور در پی پاسخگویی به این پرسشها باشد که آیـا بـا در نظرداشـت نـامیرایی و جابجـایی اساطیر، میتوان در بازآفرینی شخصیتهای داستان نمود آن را یافت ؟ از دیگر سو از آنجـا که پدید آمدن سبک داستانی حاصل بسامدریادویا کم عناصرآن است ؛آیا میتوان این امر را جزو خصیصه سبکی دانشور محسوب داشت ؟ پس ازتأمل درمجموعه داستانهای کوتـاه مشخص گردید که از جمله اسطوره های پنهـان در ضـمیر ناخودآگـاه جمعـی دانشـور، اسطورة گیاه پیکری اولیة انسان میباشد که در داستانهای او امکان برون تراوی و نمودهای گوناگون مییابد و این مقوله یکی ازخصیصه های فکری دانشور میباشد.
از این روی ، فرضیة نوشتار حاضـر بـر این مبنا استوار گردیده که با گذشت زمان اسطوره ها هیچگاه نمی میرند، بلکه تغییـر شـکل میدهند و به صورتهای گوناگون در ذهن و اندیشة بشـر نمـود مـی یابـد کـه نمونـة آنهـا در داستانهای دانشور در باب اندیشه های حاکم بـر داسـتانها و پیونـد شخصـیتهای داسـتان بـا اسطورة گیاه پیکری نخستین انسان مشهود است .
(دانشور، ١٣٨٦: ٧٣) مقدس دانستن درخت : از نمودهای دیگر بازتاب گیاه پیکری انسان در فرهنگ مردمـی ، مقدس دانستن گیـاه بویژه درخت و پناه بردن بدان و اعتقاد به مرادبخشی این عنصر اسـت کـه بـی شـک از سرچشمه و منشأ اساطیری و توتمیک بودن گیاه در نزد ایرانیان حکایت دارد.