Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد اجتماعی و شناختی کودکان نه تا 12 سالة مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت و بدینمنظور، 40 نفر از دانشآموزان پسر نه تا 12 ساله از مدارس ابتدایی مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدیبا استفاده از پرسشنامة دی.سی.دی.کیو و آزمون ام.اَی.بی.سی2 و مصاحبة بالینی و تأیید روانپزشک صورت گرفت. شرکتکنندگان به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروهها، تمرینات منتخب را بهمدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرینات بهوسیله آزمونهای ام.اَی.بی.سی2، وایلند و آدمک گودیناف ارزیابی شدند و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمریناتویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معناداری دارد (P
Machine summary:
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ دریافت: 25/08/1394 تاریخ پذیرش: 25/01/1395 چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد اجتماعی و شناختی کودکان نه تا 12 سالة مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت و بدینمنظور، 40 نفر از دانشآموزان پسر نه تا 12 ساله از مدارس ابتدایی مشهد انتخاب شدند.
نتایج نشان داد تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معناداری دارد (P<0.
در کل، با وجود اینکه فعالیت بدنی روش درمانی قابلقبولی برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است، پژوهشهای اندکی تأثیر روشهای انفرادی، گروهی و مشارکتی، خصوصا بر روی عملکرد اجتماعی و شناختی را در این کودکان بررسی کردهاند.
بنابراین، در این مطالعه سعی شده است با کنترل مدت، طول جلسات و نوع تمرینات (روش تمرین انفرادی، گروهی و مشارکتی) پروتکلی طراحی شود که بیشترین اثربخشی را بر روی عملکردهای رفتاری، خصوصا عملکرد شناختی و اجتماعی در کودکان مبتلا به دی.
)ا بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود.
Effect of sensory and motor functions of the program Spark in children with developmental coordination disorder, journal of Kashan university of medical sciences, 2016.
The Effect of Physical Exercise on the Development of Gross Motor Skills in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD).