Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی و چگونگی فلسفه ورزی و پیامدهای آن در فرایند تدریس معلمان می باشد. برای دستیابی به این هدف، نخست ضمن تبیین ویژگی های حرفه معلمی، نیازمندی او به ژرف اندیشی و فلسفه ورزی مورد تاکید قرار گرفت. سپس تلاش شد با فراهم آوردن زمینه ای برای نزدیکی به فهم چیستی فلسفه، مولفه های فلسفه ورزی از جمله تحیر یا شگفت زدگی، تردید منطقی یا شک روشمند، پرسشگری، وابستگی تاریخی، استدلال ورزی، نقادی، تحلیل فلسفی، فراخاندیشی یا گشودگی، خیال ورزی و نظریه پردازی با نگاهی تحلیلی و ترکیبی مورد بازشناسی و تبیین قرار گیرند. در پایان، نقش و پیامد این مولفه ها در فرایند یاددهی یادگیری معلمان در عمل مشخص شد. بهطورکلی، براساس نتایج حاصل از این پژوهش، به نظر میرسد معلمان برخوردار از توانایی فلسفه ورزی بتوانند در جامعه دانایی محور امروز، نقش و رسالت معلمی خود را به مراتب بهتر انجام دهند.
Machine summary:
لذا، هدف اصلی این نوشتار پاسخ به این پرسش است که آیا یک معلم میتواند در حوزه کاری خود، به عنوان یک فیلسوف عمل نماید؟ در این صورت ، چگونه میتواند از فلسفه ورزی یا تفکر فلسفی در قلمروی عمل خود بهره گیرد؟ در ادامه ، برای پاسخ به این پرسش ها، نخست به تشریح و تبیین جداگانه ماهیت معلمی و فلسفه ورزی پرداخته میشود، سپس نوع و چگونگی تأثیرپذیری معلمی از فلسفه و فلسفه ورزی مورد بحث قرار میگیرد.
دیویی بر این باور است که هر آموزگاری در جهان تعلیم و تربیت دو نکته اساسی و دو اصل مهم را باید همواره مورد دقت و توجه قرار دهد؛ از یک سو، دانش آموز در حال تحول و با تمایلات خاص خود و از سوی دیگر، عقاید و دستورات و مقاصد و هدف های مسلمی که از تجربیات دیرین کسب شده اند (٧١ ,١٩٤٧ ,Dewey ).
بررسی این ویژگیهای شخصیت حرفه ای معلم حکایت از آن دارد که موفقیت و اثربخشی معلم در امر تعلیم و تربیت از یک سو منوط به شناخت عمیق و همه جانبه او از ماهیت کار و فعالیت خود اوست و از سوی دیگر نیازمند توانمندیها، مهارت ها، نگرش ها و دانش ویژه ای است که او را برای انجام مسئولیت خطیر آماده میکند.
ازاین رو در ادامه تلاش میشود مؤلفه ها و خصلت های فلسفه ورزی یا تفکر فلسفی و سپس پیامد و نقش آنها در فرایند یاددهی- یادگیری برای معلمان تصریح شود.
Lessons of Contemporary Philosophy, Faculty of Psychology and Education of Tehran University.
(2009b) Philosophy for children (introduction) in Philip Cam: Thought Stories (1) (Eh, Bagheri Trans.