Abstract:
هدف از انجام این پژوهش آسیبشناسی نظام یاددهی- یادگیری دانشکدههای فنی و حرفهای تهران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشکدههای فنی و حرفهای تهران تشکیل میداد که تعداد آن برابر آمار بهدستآمده 17437 دانشجو بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه برابر با 376 نفر و بر اساس نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس نظام جامع یاددهی - یادگیری استفادهشده است. مقیاس مذکور بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت طراحیشده است که مشتمل بر سه بعد مفهومی، ساختاری و عملکردی بوده که نظام جامع یاددهی- یادگیری را در آموزشگاههای فنی و حرفهای تهران موردبررسی قرار میداد بعد مفهومی شامل مولفههای «موضوع و محتوای یاددهی- یادگیری، چیستی یاددهی- یادگیری، چگونگی یاددهی- یادگیری و اصول یاددهی- یادگیری»، بعد ساختاری شامل مولفههای «جهتگیری راهبردی، طرح سیستم یاددهی- یادگیری و فرهنگ یاددهی- یادگیری» و بعد عملکردی شامل مولفههای «اجرای فرایند یاددهی- یادگیری، رهبری و مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری و ارزیابی اثربخشی یاددهی- یادگیری» میباشد. بررسی نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t تک متغیره و به کمک نرمافزار SPSS انجامشده است. نتایج حاصل از تحلیل سوالها نشان داد در بعد مفهومی مولفههای چگونگی یاددهی- یادگیری و اصول یاددهی- یادگیری، در بعد ساختاری مولفههای جهتگیری راهبردی، طرح سیستم یاددهی- یادگیری و فرهنگ یاددهی- یادگیری و در بعد عملکردی مولفههای اجرای فرایند یاددهی- یادگیری، رهبری و مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری و ارزیابی اثربخشی یاددهی- یادگیری از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و تنها در بعد مفهومی مولفههای «موضوع و محتوای یاددهی- یادگیری و چیستی یاددهی- یادگیری» از وضعیت مناسب برخوردار بودند. به عبارتی میتوان گفت در هر سه بعد مفهومی، ساختاری و عملکردی نظام یاددهی –یادگیری جاری در دانشکدههای فنی و حرفهای تهران نقص و آسیب وجود دارد.
Machine summary:
ویـن اشـتاین و پـالمر١ (١٩٩٠)، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Ausubel 2 Bandura 3 Guthrie,S 4 Boyd,Goldhaber, Lankford & Wyckoff 5 Kiselica 6 Lankford 7 Wyckoff 8 Conceptual 9 Structural 10 Functional 11 Kolb Learning Style 12 Kolb چارچوبی برای راهبردهای مطالعه و یادگیری ٢ طرح میکند که با استفاده از آن میتوان نقاط قـوت و ضعف مطالعه و یادگیری دانشجویان را در ده بعد (نگـرش ، انگیـزش ، کنتـرل وقـت ، اضـطراب ، تمرکز، پردازش اطلاعات ، انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه ، خودآزمایی و راهبردهـای آزمـون ) موردبررسی قرارداد (خدیوزاده ، سیف و ولایی، ١٣٨٣).
ترکزاده و ستوده فر، (١٣٩٣)، ترکزاده ، محمدی و ستوده فر(١٣٩٣) نیز چارچوبی تبیینی برای بعد شناسی فرایند 1 Weinstein & Palmer 2 Learning And Study Strategies 3 Cano 4 Skill 5 Will 6 Self-Regulation 7 Wilson& Fowler 8 Leung, Mok & Wong 9 Capita 10 Thota & Negreiros 11 Dogini یاددهی- یادگیری به عنوان یک نظام جامع رفتاری ارائه نمودند و به تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی پرداختند و مضامین مفهومی، عملکردی و ساختاری را به عنوان ابعاد اساسی یک نظام جامع یاددهی-یادگیری در آموزش عالی در یک پژوهش ترکیبی تدوین نمودند.