Abstract:
در سالهای اخیر ظهور روانشناسی مثبتنگربستر مناسبی برای پرداختن به موضوعات اخلاقی و از جمله رفتارهای جامعهپسند فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر رفتار جامعهپسند دانشآموزان دختر بود. از میان طیف گسترده رفتارهای جامعهپسند سه رفتار کمککردن، همکاری و سهیمشدن در نظر گرفته شد و اثر هوش هیجانی بر آن مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهتجربی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر مقطع ششم دبستان بودند که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رفتار جامعهپسند برای کودکان استفاده شد. آموزش هوش هیجانی به مدت 6 جلسه 90 دقیقهای اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی با کنترل اثر پیشآزمون، به افزایش رفتارهای جامعهپسند از جمله کمککردن، همکاری و سهیم شدن در گروه آزمایش منجر شده است. این امر بیانگر اهمیت درک و شناخت هیجانات خود، دیگران و توانایی واکنش مناسب به آنها در بروز رفتارهای اخلاقی است.
Machine summary:
چراکه ، توجه به رفتار جامعه پسند به عنوان مؤلفه اصلی شایستگی اجتماعی و سازگاری در دوران کودکی (ایزنبرگ ، فیبز و اسپینرد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Positive Psychology 2- Lemos & Richaud De Minzi 3- Lewis 4- Prosocial Behavior 5- Eisenberg & Fabes 6- Spinrad 7- Carlo & Randall 8- Hay & Cook 9- Mussen ،٢٠٠٦) هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی آثار مطلوب بسیاری به دنبال خواهد داشت .
از ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Paulus 2- Brooker & Poulin-Dubois 3-Pettygrove, Hammond, Karahuta, Waugh, Brownell 4- Farrant 5- Paciello, Fida, Cerniglia, Tramontano & Cole 6- Carlo, Mestre, Samper, Tur & Armenta 7- Zhou & Koller 8- Hoffman 9- Laible 10- Mcmahon 11- Eggum & Di Giunta 12- Eye 13- Han, Shi, Yon & Wang 14- Ma & Leung این رو هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش هوش هیجانی ١ بر رفتارهای جامعه پسند است .
با این حال ، همان گونه که ملاحظه میشود غالب تحقیقاتی که به بررسی رابطه هوش هیجانی با رفتار افراد پرداخته اند، بر آثار مثبت هوش هیجانی بر رفتارهای منفی و ناسازگار از جمله خشونت ، پرخاشگری، قلدری و رفتار ضداجتماعی متمرکز بوده اند و کمتر به بررسی اثر آن بر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Castillo 2- Balluerka 3- Casas, Ortega-Ruiz & Del Rey 4- Resurreccion 5- Ruiz-Aranda 6- Gower 7- Schokman 8- Kokkinos & Kipritsi 9-Lomas, Stough, Hansen & Downey 10- Garcia -Suncho 11- Roberts & Barsade رفتارهای اخلاقی پرداخته اند.