Abstract:
کنجکاوی یک حالت افزایش یافتة علاقه است که منجر به اکتشاف میشود. امروزه پرورش کنجکاوی در یادگیرندگان چالشی است که متخصصان تعلیم و تربیت با آن رو به رو هستند. از این رو پژوهش حاضر با هدف «بررسی میزان همخوانی برنامة درسی رسمی پایة ششم ابتدایی با برنامه درسی کنجکاو محور از دیدگاه معلمان و دانش آموزان» انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی است. بدین معنا که پس از تدوین پرسشنامة محقق ساخته به منظور بررسی میزان همخوانی برنامه درسی رسمی با برنامة درسی کنجکاومحور، این پرسشنامه در بین 26 نفر از معلمان و 242 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایة ششم ابتدایی اجرا شد. معلمان به روش سرشماری و دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه تعیین شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمّی از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. در این پژوهش میزان همخوانی برنامة درسی کنجکاو محور با برنامة درسی رسمی از دیدگاه معلمان و دانشآموزان به لحاظ مطلوبیت بیشتر از سطح متوسط ارزیابی شد. لذا میتوان گفت که هدف برنامة درسی رسمی پایة ششم ابتدایی، افزایش حس کنجکاوی دانشآموزان است. نتایج نشان میدهد که نظام آموزشی جدید تا حدی توانسته است نقصان نظام آموزشی قبلی که در دورة دبیرستان در حال اجراست را برطرف نماید و حس کنجکاوی را تقویت نماید.
Machine summary:
(86 با توجه به این که کنجکاوی به عنوان یکی از مؤلفه های پژوهش محوری در دورة ابتدایی شکل میگیرد و از سوی دیگر در پایۀ ششم ابتدایی در تدوین کتاب تفکر و پژوهش به مسئله کنجکاوی توجه شده است ، لذا مقالۀ حاضر به بررسی میزان همخوانی برنامه درسی کنجکاو محور با برنامه درسی رسمی پایۀ ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان و دانش آموزان پرداخته است .
بررسی میزان همخوانی عنصر ارزشیابی برنامۀ درسی پایۀ ششم ابتدایی بر اساس مؤلفه های عناصر برنامه درسی کنجکاو محور از دیدگاه دانش آموزان پیشینه پژوهش تحقیقات و بررسیهای زیادی پیرامون رویکرد پژوهش محوری و پرسشگری و فلسفه برای کودکان انجام شده است .
جدول ١: میانگین ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ها عنوان میانگین ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی پرسشنامه معلمان ٠/٩٣ قابل قبول پرسشنامه دانش آموزان ٠/٨٣ قابل قبول یافته ها نتایج بررسی سؤال اول پژوهش : «همخوانی عنصر هدف در برنامه درسی رسمی پایه ششم ابتدایی با ویژگیهای عنصر هدف برنامه درسی کنجکاو محور از دیدگاه معلمان به چه میزان است ؟» برای پاسخ به این سؤال از آمار توصیفی استفاده شده است .
نتایج بررسی سؤال پنجم پژوهش : «همخوانی عنصر هدف در برنامه درسی رسمی پایه ششم ابتدایی با ویژگیهای عنصر هدف برنامه درسی کنجکاو محور از دیدگاه دانش آموزان به چه میزان است ؟» برای پاسخ به این سؤال از آزمون تی تک گروهی استفاده شده است .
The purpose of this descriptive-survey research was to investigate the extent to which the official curriculum for the sixth-grade elementary schools is compatible with the curiosity-based curriculum, so far as the teachers’ and students’ perspectives are concerned.