Abstract:
هدف این پژوهش تعیین تاثیر ساخت گروهی نقشة مفهومی بر پیشرفت و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب انگلیسی دانشآموزان است. به این منظور از یک طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 51 دانشآموز دختر پایه سوم دبیرستان شهر کرج بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با استفاده از نقشه مفهومی و گروه کنترل به شیوة مرسوم خواندن متن و توضیح آن، آموزش دیدند. ابزار اندازهگیری یک آزمون معلم ساخته است که حیطههای دانش و یادگیری معنیدار دانشآموزان را در یادگیری خواندن و درک مطلب انگلیسی میسنجد. از سوالات سطوح بالای شناختی (تحلیل، ترکیب، ارزشیابی) جهت ارزیابی یادگیری معنیدار استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد راهبرد آموزشی نقشة مفهومی باعث پیشرفت و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.
Machine summary:
با توجه به اینکه خواندن و درک مطلب نیازمند سه مهارت اصلی ١- به خاطر داشتن ایده های اصلی ٢- تشخیص چارچوب بیانی که اطلاعات را سازمان داده و ٣- ارتباط دادن متن به دانش پایه خواننده است (گریب و استولر٩ ٢٠٠٢)، ترسیم نقشۀ مفهومی فرصتی فراهم میکند که دانش آموزان مفهوم اصلی متن ، مفاهیم فرعی و ارتباط متقابل مفاهیم با یکدیگر را مشخص کنند، دانش جدید را به آنچه قبلا آموخته اند متصل کنند و دانش را به صورت خلاصه و سازمان یافته در قالب یک تصویر نشان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Freeman &Jessap 2 Quinn, Mintzes & Laws 3 De Simone, Schmid, & McEwen 4 Marangos & Alley 5 Light 6 Peterson & Snyder 7 Lee & Nelson 8 Novak & wandersee 9 Grabe & Stoller دهند؛ این فرآیند هم موجب به کارگیری سه مرحله ذکرشده میشود هم درک متن را آسان و به یادگیری معنیدار کمک مینماید (نواک، ٢٠٠٣، هاینز- فرای ١ و نواک،١٩٩٠، هورتن ، مکانی، گالو، وودز، سن و هاملن ٢، ١٩٩٣، کین چین ٣، ٢٠٠٠، کنس ، کارنت ، کافی، فلتویچ ، هافمن و نواک ، 4 ٢٠٠٣، ویلرمن و مک هارگ ٥، ١٩٩١، اروین ، ١٩٩٥).
دانش آموزانی که به صورت گروهی روی یک تکلیف کار میکنند نسبت به فراگیرانی که انفرادی یاد میگیرند درک و مهارت بیشتری از محتوای موردمطالعه کسب میکنند (شچر و ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Heinze-fry 2 Horton, McConney, Gallo, Woods, Senn, & Hamelin 3 Kinchin 4 Canas, Coffey, Carnot, Feltovich, Hoffman, & Novak 5 Willerman & Mac Harg 6 Chen, Kinshuk, Wei, Chen 7 Hamond 8 Boxtel, Linden, Roelofs, & Erkens 9 Roth & Roychoudhury 10 Baroody & Bartels 11 Coslic فیشر١، ٢٠٠٤، فولی و ادانل ٢، ٢٠٠٢).