Abstract:
در بررسی هر متن، آنچه که به آن دسترسی داریم حوزه کلام و واژه هاست. در مطالعه تصوف ما با اصل تجربه عارف هیچ گونه تماسی نداریم و آنچه در اختیار ماست و میتواند در حوزه تحقیق ما قرار بگیرد، تجلیاّت این تجربه است در عرصه زبان با تمام مفاهیمی که کلمه زبان آن را در بر میگیرد. بحث این مقاله بررسی گفتمان چند تن از افرادی است که مبلغ عرفان و تصوف محسوب میشوند. از آنجا که تصوف همواره نهادی بوده که علاوه بر ارتباط یا تقابل با قدرت، بیان ویژه و ایدئولوژیک و مفاهیم خاص و فرهنگ خاص خود را داشته است و به تعلیم و آموزش حداقل بخشی از آموزه های خود و تربیت مریدان همت گماشته است. در این مقاله مبنا بر این بوده است که در خلال متن و نتیجه گیری مقاله به پرسشهای زیر پاسخ گوییم: 1. دیدگاه حاکم بر کلیت هر یک از متون انتخابی چه تاثیری درگزینش های زبانی و غیر زبانی آن دارد؟ 2. در تک تک متن های مورد بررسی آیا ایدئولوژی به صورت صریح بازتاب یافته است یا بصورت ضمنی؟ 3 .آیا محتوای هر متن مولود دریافت آزادانه و تخیل فردی است یا وابسته به حافظه گروهی و باورهای جمعی؟ 4 . متون صوفیانه انتخاب شده به چه شیوه هایی ساختارهای ایدئولوژی را تقویت و تثبیت میکنند یا به چه شیوه و با چه طرز تفکری دست به ساختار شکنی و حتی بدعت گزاری میزنند؟
When We review any Text, All we have are words and language. When we study about Mysticism, We couldn’t have any experience about Mystic’s real experience. All we have and all we could research about are manifestations of this experience. In This letter we addressed the discourse of some advertiser of mysticism. Mysticism is an organization that always have some relationships with power, and for or against with it. It also have exclusive Ideological expressions, special objects, and special culture; And it also tried to learn some part of it’s ideas to learners and seekers. In this paper we tried to answer these questions basis of some influential mystical texts: 1. the view that governs the totality of each text, how influence on linguistic or non-linguistic choices. 2. Is Ideology reflected straight or implied on every single item we examined? 3. Is every Text content basis on freely thinking and creative imagination or depend on public thinking and beliefs? 4. How these selected texts reinforce or stabilize Ideology structure and how they broke structure?
Machine summary:
متـون صوفیانـۀ انتخاب شـده به چه شـیوه هایی سـاختارهای ایدئولـوژی را تقویت و تثبیت میکننـد یـا بـه چـه شـیوه و با چـه طرز تفکری دسـت به سـاختار شـکنی و حتی بدعـت گزاری میزنند؟ کلمات کلیدی : عرفان ، گفتمان ، احمد غزالی، عین القضات همدانی، نجم الدین رازی مقدمه رویکردهـای تحلیـل متـن پیشـینۀ گسـترده ای دارنـد و نظریـه هـای گوناگون همـواره متون را بـه دو شـیوة اصلـی صـوری و معنایـی ارزیابـی کرده انـد.
متـون نثـر صوفیانـه ای کـه ایـن مقالـه بـرای دریافـت شـواهد منبع کار خـود قرار داده اسـت شـامل آثـار فارسـی احمـد غزالـی ( بحر الحقیقه ، سـوانح العشـاق ، رسـاله الطیـر، رسـاله عینیه ، نامـه هـا، وصیـت نامـه هـا ) بـا تصحیـح و تعلیقـات احمـد مجاهـد ، آثـار فارسـی عین القضـات همدانـی ( تمهیـدات و نامـه هـا ) تصحیـح و تعلیقات عفیف عسـیران و علینقی منـزوی و کتاب مرصادالعبـاد مـن المبـداء الـی المعـاد از نجـم الدیـن رازی ، تصحیـح محمد امین ریاحی اسـت .
متـون صوفیانـۀ انتخاب شـده به چه شـیوه هایی سـاختارهای ایدئولـوژی را تقویت و تثبیت میکننـد یـا بـه چـه شـیوه و با چـه طرز تفکری دسـت به سـاختار شـکنی و حتی بدعـت گزاری میزنند؟ بحث اصلی ١ : شیخ احمد غزالی ١-١ : ظاهر کلام و لایۀ توصیف متن شـیخ احمـد غزالـی بـرادر کوچکتر امام محمد غزالی، نخسـتین کسـی اسـت کـه در این مقاله بـه بررسـی گفتمـان وی میپردازیـم .