Abstract:
تفکر خلّاق با شاخصهایی نظیر جستجوگری, انتقاده پذیرش استدلالهای درست. توانایی تطبیق داده هاء
لعطفپذیری و نداشتن تعصب. اتخاذ موضع کردن» یکی از مولفه های مدرن در بررسی آثار آموزشی است.
آموزه های عرفی با اندیشه های سنتشکن در شالوده های فکری جامعه» بنمایه های پویایی فکری و تربیتی را
با خود دارد. رساله قشیریه و طبقات الصوفیه هر دو از آثار عرفانی نخست به منظور آموزش و تربیت مریدان
تالیف شده است. در این پژوهش تلاش شده لست که برای نگاه همه جلبه به این آثار هم از مولفه های تربیتی --
آموزشی ( مدل واتسون گلیرز) شامل ۵ مورد مانند استنیاط شناسایی مفروضات» تعبیر و تفسیر و - و هم از مولفه های
دبی (مدل مایرز) شامل ۵ مورد از قبیل؛ کاربرد تمثیل و حکایت. طنز و انتقاد و ... استفلاه شود. پس از بررسی
داده ها در مدلهای تربیتی- ادبی مشخص شد که رسالة قشیریه در مولفه های آموزشی در استنتاج خلّاقتر بوده
و به مولفه های آدبی کمتر پرداخته است. نویسندة طبقات الصوفیه هر پنج مورد از مولفه های آدبی را بکار برده و در
مولفه های آموزشی در تعبیر و تفسیر خلّاقتر بوده است.
In the present study critical thinking in two of his dissertation mystical and sufiyya of the fifth century have been investigated. In the first chapter outlines the research, the need for research, methods and strategies demonstrated and explained that both authors are educational methods discussion and Conclusion can determine the next general thinking mystical works. In the second quarter literature contains definitions of terms and procedures were reviewed example the ability to create an analytical framework, avoiding prejudices and practices freely and creatively thinking.Among all the votes, the study on the basis of the Watson Glaser identification approach is based on five assumptions, inferences, conclusions, interpret and evaluate logical arguments. An attempt was made according to literary aspects of innovative five other factors taken into consideration include anecdotes, literary and chanting, allegory, satire and criticism In the third chapter the author's life and work were investigated. In the fourth quarter results were released in the previous two general criteria. In the fifth chapter, while the hypothesis was confirmed, the result obtained by the logic of anti-mystical works, the emergence of all the principles of rational thought and inference is impossible. However, it was shown in Tabaghat al-Sufiyya more effective than his dissertation author's Risaleh Qusheirie ; in also logical inference and deduction was more. Both due to an adherence to the ideas of the ancients, from some aspects, such as prejudice, logical reasoning assessment of inference and deduction had been unable to walk on the model of creative thinking.
Machine summary:
بررسی تفکر انتقادی در رسالۀ قشیریه و طبقات الصوفیه بر اساس مدلهای واتسون – گلیرز و مایرز (ص ١٢٨ - ١٠٧) صفا تسلیمی (نویسنده مسئول )١، بهاره درزی 2 تاریخ دریافت مقاله : بهار١٣٩٦ تاریخ پذیرش قطعی مقاله : تابستان ١٣٩٦ چکیده تفکر خلاق با شاخصهایی نظیر جستجوگری، انتقاد، پذیرش استدلالهای درست ، توانایی تطبیق داده ها، انعطاف پذیری و نداشتن تعصب ، اتخاذ موضع کردن ، یکی از مولفه های مدرن در بررسی آثار آموزشی است .
در این پژوهش تلاش شده است که برای نگاه همه جانبه به این آثار هم از مولفه های تربیتی – آموزشی ( مدل واتسون گلیرز) شامل ٥ مورد مانند استنباط ، شناسایی مفروضات ، تعبیر و تفسیر و ...
این نکته را هم باید در نظر داشت که نکاتی که در این باب بیان شده بر اساس دیدگاه های مشایخ پیش از وی بوده است و دسته بندیها از آن خود نویسنده نیست با این حال تعاریف و اصطلاحات که گونۀ دیگری از ارزش گذاری به مفاهیم است در این باب بیشتر از بابهای دیگر به چشم میاید .