Abstract:
امروزه تاریخ شفاهی یکی از روشهای مطرح و موثر برای تاریخنگاری است. روشی که ماده تاریخی آن در فرآیند
مصاحبه فعال به دست میآید» سپس در سبکها و قالبهای منفاوت به جامعه عرضه میگردد. در این مین دو پدیدة
«انقلاب اسلامی ایران» و «دفاع مقدس» خصوصا پدیدة دوم» ظرفیت بسیار بالایی را برای خلق اثردر این عرصه به
وجود آورده است. مهمترین ویژگی کتابهای تاریخ شفاهی در ابران را میتوان «پیام ارزشمند» «جزثی پردلزی؟» و
«جاذبه» آنها دانست که بلعث شده است رکورد شمارگان کتاب را در تاریخ پنجاه سالة اخیر ایران شکستهو برای
اولین بار درسطحی بسیار وسیعتر از قبل از آن استقبال شود
اگر ابزارهای رمان کلاسیک توصیف, صحنه, فلاشیک فلاش فوروارد ( 01۷270
باورپذیری گذارء دیالوگ, شخصیتپردازی کشش کشمکش, تعلیق, جاذبه, نش زبان» نماد, حجم تعدد
شخصیت و چندین مشخصة دیگر باشدءبعضی از کتب تاریخ شفاهی ایران خصوصا تاریخ شفاهی دفلع مقلس علاوه بر
داشتن این موارد دارای جاذبه بسیار زیاد» جرئیات پردازی و حامل اندیشهای متعالی نیز هستند و میتوانند در زمره و
ردة رمان جای گیرند» هرچند که بر خلاف بسیاری از رمانهای غربیءعناصری مانند زمانءمکان» حوادث و اشخاص
در آنهامستند هستند.
Today oral history is one of the most effective and proposed methods for historiography. The method the historical essance of which is obtained in the process of active interview then is presented to the society in a variety of styles and frameworks. In the recent decade,Iran’s oral history has won a special position meanwhile. Two phenomena of Islamic Revolution of Iran and the Sacred defence ,particularly the second one has created a high potential in order to create artistic works in this field. The most important specifications of books on Iran’s oral history can be known as a valuable (worthwhile) message and their attraction which has caused to break the record of the circulation of the books in Iran in the recent 50 years and for the first time to be welcomed by majority of people in a wider range and much more extensive range than before. If we consider literary devices of classic novels as description, scene, flashback, flashforward, credibility, transition, dialogue, personification, attraction, conflict, suspense, prose, language, symbol, volume, variety of characters and several other specifications, some of the Iran’s oral history books particularly the sacred defence oral history,in addition to containing the the above mentioned elements, possess a high degree of attractions and own supreme concepts ,as well.Moreover,they can be considered as novels.Although, unlike most of the western novels elements like time ,place ,events and people in them are real
Machine summary:
در رمانهای کلاسیک غربی و نمونه های ایرانی آن که به همین شیوه نوشته شده اند، بسیاری از مشکلاتی که قهرمان داستان و رمان بر آنها فائق می آید، تخیلی و غیر واقعی است ، زیرا مخلوق ذهن نویسنده است اما در کتابهای جدید تاریخ شفاهی ایران ، این مشکلات واقعی است و قهرمان اثر بر مشکلات بزرگ زندگی خود فائق می آید و به خواننده میگوید: «میتوان »، «ممکن است »، «محال نیست » حتی میفهمد که با نداشتن امکانات ، چگونه و با چه روشهایی میتوان بر مشکلات بزرگ فائق آمد، با روشهای موفق و ناموفق آشنا میشود و خلاصه هم بر تجربه خواننده می افزاید و هم بر یقین او.
کتابهای تاریخ شفاهی ایران از ابزارها و عناصر رمان کلاسیک ، مانند حجم اثر، فراوانی بسیار زیاد شخصیتها، شخصیتهای مثبت و منفی ، شخصیت پردازی و توصیف ، فلاش بک ، دیالوگ ، روایت ، صحنه ، گذار، کشش و تعلیق و جاذبه ، عناصر شگفت انگیز، نثر شیوا و متناسب با اثر برخوردارند اما بر خلاف بسیاری از رمانهای کلاسیک حامل اندیشه ای متعالی بوده و زمان ، مکان ، حوادث و اشخاص در آن منطبق بر حقیقت و واقعیت است .