Abstract:
اهمیت نظارت اجتماعی به منظور جلوگیری از انحراف افراد و گروهها در جامعه اسلامی است و با توجه به توصیههای موجود در متون دینی و تنوع طرق آن، اعم از نظارت الهی، فردی، سازمانی و همگانی روشن میگردد. نظارت همگانی که برخاسته از مسئولیت آحاد جامعه در قبال یکدیگر میباشد، در قالب دو فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» تبلور یافته است. بهرغم اهمیت بحث و تلاش فراوان در این زمینه، به نظر میرسد منحصر بودن امر و نهی به روش سنتی تأثیر لازم به خصوص در میان نسل جوان را ندارد؛ از اینرو پژوهش حاضر به دنبال یافتن شیوههایی بدیع و کارآمد، با توجه به آموزههای نهجالبلاغه است.
با واکاوی در نهجالبلاغه درمییابیم افزونبر امر و نهی مستقیم بهعنوان یکی از شیوههای نظارت اجتماعی، امامg به شکل غیرمستقیم، افراد را به خوبیها دعوت و از بدیها منع میکند. روش غیرمستقیم براساس زمان، مکان، و مخاطب، به گونههای مختلف ترغیب، توبیخ، دعا، نفرین، ابراز شگفتی، بیان پرسش، موعظه و... توسط امام علیg مورد استفاده قرار گرفته است.
این پژوهش به روش توصیفی−تحلیلی و بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات، شیوههای مختلف نظارت اجتماعی را در نهجالبلاغه مورد بررسی قرار داده است.
The importance of social supervision for the prevention of individual and group deviance in the Islamic society is visible when referring to the recommendations in the religious prescriptions and the variety of its methods including the divine, individual, organizational, and communal supervision. The communal supervision arising from the responsibility in the individuals has been embodied in the form of two religious obligations of “the prevention of vice and promotion of virtue”. Despite the significance of the debate, however, it seems that the reduction of the obligations to the traditional methods has made it affectless especially among the youths. The present research seeks to suggest novel and effective methods based on Nahj-al-Bilaghah.
Having investigated the Nahjul Bilaghah, it becomes clear that other than the direct prevention and promotion methods, Imam Ali (PBUH) has also invited to the virtues and prevented from vices indirectly. In his words, the indirect methods have been adopted based on time, setting, and the audience, from persuasion to reprimand to prayer, curse, exclamation, questioning, preaching, etc.
This research uses descriptive-analytical method for the analysis of data to examine the various methods of social supervision in Nahj-al-Bilaghah