Abstract:
در سالهای اخیر در حوزه مدیریت سازمانها، توانایی ایجاد هویت سازمانی و حس تعلق به سازمان توسط مدیریت را نقطه اهرمی توفیق سازمان میدانند و مهمتر از آن ،نحوه شکلگیری آن در سازمان و همچنین چگونگی پذیرش آن از سوی کارکنان است. صاحبنظران سهم جامعهپذیری با کیفیت را در این مهم قابل اعتنا میدانند. درحالیکه بیشتر تحقیقات قبلی به محرکهای مالی موثر بر هویت سازمانی پرداختهاند، این پژوهش با هدف بررسی نقش جامعهپذیری سازمانی در رابطه منبع کنترل و هویت سازمانی پرداخته است و ۶۳۷ نفر از کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد با روش تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد هویت سازمانی ادوارد و پکی (۲۰۰۷)، منبع کنترل راتر (۱۹۹۶) و جامعهپذیری تائورمینا (۲۰۰۴) استفاده شده است. روایی پرسشنامهها از روایی سازه و محتوا، همچنین پایایی از آلفای کرونباخ تایید گردیده است. همچنین جهت آزمون فرضیههای پژوهش براساس روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار PLS۳ استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که، جامعهپذیری سازمانی رابطه منبع کنترل درونی و هویت سازمانی را میانجیگری میکند؛ درحالیکه جامعهپذیری سازمانی نتوانست رابطه منبع کنترل بیرونی و هویت سازمانی را میانجیگری کند که نشان از اهمیت برنامه جامعهپذیری در احساس هویت سازمانی است.
Machine summary:
درحالیکه بیشتر تحقیقات قبلی به محرکهای مالی مؤثر بر هویت سازمانی پرداخته اند، این پژوهش با هدف بررسی نقش جامعه پذیری سازمانی در رابطه منبع کنترل و هویت سازمانی پرداخته است و ٦٣٧ نفر از کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد با روش تصادفی طبقه ای با تخصیص متناسب انتخاب گردید.
جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد هویت سازمانی ادوارد و پکی (٢٠٠٧)، منبع کنترل راتر (١٩٩٦) و جامعه پذیری تائورمینا (٢٠٠٤) استفاده شده است .
در مقابل بوتجن و همکاران (٢٠١٢) به این مهم رسیدند کارکنانی که دارای منبع کنترل بیرونی هستند، موفقیت ها و شکست ها را حاصل عملکرد خود ندانسته و شانس و یا دیگران (افراد قدرتمند) را در بروز آن ها دخیل میدانند، از جامعه پذیری سازمانی فاصله زیادی دارند، در نتیجه به تسلط بر زندگی خود اعتقادی ندارند قادر به ارتباط گیری مناسب با هویت سازمان خود نبوده و احساس تعلق کمتری با سازمان خود دارند.
Service locus of control and customer coproduction: the role of prior service experience and organizational socialization, Journal of Service Research, 15)2(, 166-181.
A study on the relationship between organizational identity and organizational commitment among state banks of Kerman Management Research Journal, 6, 125-158.
A Comparative analysis of internal- external locus of control among hospital personnel in Turkey and its managerial implications on health sector", Humanity Social Sciences Journal 2)1(, 51-64.
Convergent validation of two measures of organizational socialization, International Journal of Human Resource Management, 15)1(, 76-94.