Abstract:
توانمندسازی به مدیران این امکان را می دهدکه از دانش، مهارت و تجربة همة افراد سازمان استفاده کنند، ولی اندک اند مدیران و افرادی که روش ایجاد فرهنگ توانمندسازی را بدانند و به کار بندند. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطة ابعاد توانمندسازی مدیران مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تعاونی های تولیدی انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوة گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. به علاوه، در مدل تحلیلی پژوهش، شایستگی پویای مدیران متغیر مکنون برون زا و توانمندسازی پویای مدیران متغیر مکنون درون زا هستند. تحلیل فرضیه های تحقیق نشان داد که بین شایستگی پویای مدیران و نیمرخ شخصی و نیمرخ سازمانی و توانمندسازی پویا به ترتیب، شدت تاثیر برابر 64/0، 76/0 و 36/0 است. همچنین شدت اثر بین توانمندسازی پویا و اقتصاد مقاومتی 79/0 است که نشان از رابطة مناسب میان معیارهای تحقیق دارد. برای تعیین اولویت نهایی عناصر از فن FAHP استفاده شد. با توجه به پنج معیار اصلی و 18 زیرمعیار، شاخص " تحصیلات دانشگاهی " با وزن 110/0 در اولویت نخست و شاخص "عمومی " با وزن 101/0 در اولویت دوم قرار دارد. برپایة نتایج به دست آمده می توان گفت که با رویکردهای ساختاری و برنامه ریزی، مدیریتی و سازمانی، مشارکتی و اقدام و عمل کارکنان، مدیران می توانند توانمندی های خود را در سرمایه گذاری، امور تولیدی، تحقیق و توسعه، نوآوری و بازاریابی بسنجند و ضعف ها را شناسایی کنند تا دستیابی کامل به اهداف میسر شود.
Although empowerment allows managers to use the knowledge، skills، experience of all organizations، but there are few directors and people who know how to create an empowerment culture. Therefore، the purpose of this study is to investigate the relationship between managers' empowerment dimensions based on resistive economics of manufacturing cooperatives. This is a purposely applied study، and in terms of Gathering data it’s descriptive، and of type of correlation. In addition، in the analytical model of research، dynamic competency of managers as exogenous latent variable، the dynamic empowerment of managers is endogenous latent variable. Analyzing the research hypotheses showed that between dynamic competency of managers and personal profile and organizational profile and dynamic empowerment، the intensity of effect was 0.64، 0.76 and 0.36، respectively. The intensity of the effect between dynamic empowerment and resistive economy is 0.79، which indicates an appropriate relationship between research criteria. The FAHP technique is also used to determine the final priority of the elements. According to the five main criteria and the 18 sub-criteria، the priority of the “university education” index was 0.11 in the first priority، the "general" index with a weight of 0.101 in the second priority. According to the results، it can be stated that with the structural and planning approach، managerial and organizational، participatory and action of employees، cooperative managers have their capabilities in the fields of investment، manufacturing، research and development، innovation and marketing. Accurately and accurately identify all deficiencies so that they can achieve their goals.
Machine summary:
مؤلفه های مدل توانمندسازی مدیران عناصر مدل شاخص منابع کانگر و کانانگو (٢٠٠٧)، جزینی و نوایی (١٣٨٦)، مظفری و عمومی همکاران (١٣٩٢)، چنس و همکاران (٢٠٠٨)، سولیمون و اجتماعی اسپونر (٢٠٠٣)، اسپریتزر (١٩٩٦)، حاجی کریمی و همکاران وظیفه ای (١٣٩٠)، نیرومند و همکاران (١٣٩٠) مشخصات فردی ، تحصیلات نیرومند و همکاران (١٣٩٠)، باندورا (١٩٩٦)، دانشگاهی ، آموزشهای مهارتی ، رحیم نیا(١٣٩١)، بینائیان و همکاران (١٣٩٤) تجربه کاری عمر شرکت ، بازار شرکت ، نیرومند و همکاران (١٣٩٠) وضعیت مالی شرکت توانمندی سرمایه گذاری نیرومند و همکاران (١٣٩٠) توانمندی تولیدی چنس و همکاران (٢٠٠٨) توانمندی تحقیق و توسعه اسپریترز (١٩٩٦) توانمندی نوآوری غنچی و همکاران (١٣٩٤) توانمندی بازاریابی رویکرد مدیریتی و سازمانی اقتصاد مقاومتی رویکرد ساختاری و برنامه ریزی رئیسیان فرد (١٣٩٥) رویکرد مشارکتی و اقدام و عمل کارکنان / نیمرخ شخصی H1 H4 / / / H٦ توانمندسازی H شایستگی پویای اقتصاد مقاومتی 3 پویای مدیران مدیران / H2 H5 نیمرخ سازمانی شکل ١.
خلاصه نتایج تحلیل عاملی تأییدی مقیاس تحقیق معیارهای اصلی زیرمعیارها نماد بار عاملی آماره t عمومی 13/16 0/65 S11 شایستگی اجتماعی 16/40 0/77 S12 پویای مدیران (C١) 15/98 0/75 وظیفه ای S13 مشخصات فردی 14/28 0/68 S21 نیمرخ شخصی (C٢) تحصیلات دانشگاهی 15/67 0/73 S22 آموزشهای مهارتی 10/92 0/54 S23 تجربه کاری 15/47 0/72 S24 عمر شرکت 15/17 0/74 S31 نیمرخ سازمانی (C٣) بازار شرکت 13/54 0/62 S32 وضعیت مالی شرکت 9/70 0/51 S33 توانمندی سرمایه گذاری 8/16 0/44 S41 توانمندی تولیدی 12/92 0/66 S42 توانمندسازی پویا (C٤) توانمندی تحقیق و توسعه 14/10 0/70 S43 توانمندی نوآوری 12/36 0/63 S44 توانمندی بازاریابی 10/19 0/54 S45 رویکرد مدیریتی و سازمانی 16/33 0/76 S51 اقتصاد مقاومتی (C٥) رویکرد ساختاری و برنامه ریزی 17/38 0/80 S52 رویکرد مشارکتی و اقدام و عمل کارکنان 14/21 0/64 S53 =.