Abstract:
در مطالعه حاضر، به بررسی رابطه میان سهامداران نهادی و مشکلات نمایندگی با تمرکز بر نقش مدیریت سود و عملکرد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. در این مسیر، محقق با انتخاب 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق نمونهگیری سیستماتیک برای یک قلمروی زمانی شش ساله از ابتدای سال 1390 تا پایان سال 1395 پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق نمونهگیری سیستماتیک برای یک قلمروی زمانی شش ساله از ابتدای سال استفاده از رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از دادههای تابلویی و روش اثرات ثابت، حاکی از این امر بود که میان سهامداران نهادی و هزینه های نمایندگی؛ رابطه منفی و معناداری وجود دارد و عملکرد مالی؛ بصورت معناداری تعدیلکننده ارتباط میان سهامداران نهادی و هزینههای نمایندگی است. همچنین محرز گردید که مدیریت سود؛ بصورت معناداری تعدیل کننده ارتباط میان سهامداران نهادی و هزینه های نمایندگی نیست که یافته های مذکور در انطباق با یافته های هوآی و همکاران ( 2017) می باشد.
Machine summary:
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران (نویسنده مسئول) چکیده در مطالعه حاضر، به بررسی رابطه میان سهامداران نهادی و مشکلات نمایندگی با تمرکز بر نقش مدیریت سود و عملکرد مالی در شركتهاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.
هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی رابطه میان سهامداران نهادی و مشکلات نمایندگی با تمرکز بر نقش مدیریت سود و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
حال، بر اساس مبانی نظری مطروحه، محقق در پژوهش حاضر، بدنبال پاسخی برای این سوال خواهد بود که آیا در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران؛ میان سهامداران نهادی و مشکلات نمایندگی ارتباط معناداری وجود دارد و مدیریت سود و عملکرد مالی؛ میتوانند این ارتباط را تعدیل نمایند یا خیر؟ پیشینه پژوهش پیشینه داخلی *رشوندی (1396) به بررسی تأثیر نسبت سهامداران نهادی بر عدم تقارن اطلاعاتی و نقدشوندگی سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت.
پیشینه خارجی *هوآی و همکاران (2017) به بررسی رابطه میان سهامداران نهادی و مشکلات نمایندگی با تمرکز بر نقش مدیریت سود و عملکرد مالی پرداختند.
روششناسی پژوهش از آنجا که پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی رابطه میان سهامداران نهادی و مشکلات نمایندگی با تمرکز بر نقش مدیریت سود و عملکرد مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد، روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و طرح آن از نوع تجربی و با استفاده از رویکرد پسرویدادی است.