Abstract:
وقتی فیلسوف بزرگی همچون ملاصدرا را دارای دستگاهی فلسفی بدانیم، نمی¬توانیم وی را بدون فلسفه¬ سیاسی بدانیم، حتی اگر صدرا هیچ سخنی هم در سیاست نگفته باشد « با توجه به سخنان بسیار زیاد وی در این موضوع » ما می¬توانیم بر اساس فضای تفکر و افقی که برای ما باز می¬کند به تفکر سیاسی بپردازیم، در این فضا تمامی اصـولی که اساس فلسفه صدرا را تشکیل می¬دهند حضور دارند، در نتیجه بر اساس دستور زبـان مفهومی این دستگاه که بر گرفته از اصول راستـین در حقیقت وجود می¬باشد می¬توان حقایقی را در خصوص سیاست و حکومت به دست داد.
فلسفه¬ ملاصدرا دارای چنان قوتی است که می¬توان بر اساس آن تعریف حکومت، جامعه، فرهنگ رفتاری، تربیت سیاسی، حقوق، قوانین، قدرت، مرجعیت، مشروعیت، حقوق بشر، آزادی، برابری، عدالت و سایر موضوعات مطرح در فلسفه سیاست را از نو در جهان اسلام نشان داد.
در نوشتار حاضر این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت که چگونه میتوان موضوعات فلسفه¬ سیاسی را در فلسفه¬ ملاصدرا به دست داد؟
Machine summary:
حکومت و فرهنگ رفتاری در فلسفة سیاسی ملاصدرا دکتر مسعود جعفرینژاد / دکتر رسول برجیسیان 1 چکیده وقتی فیلسوف بزرگی همچون ملاصدرا را دارای دستگاهی فلسفی بدانیم، نمیتوانیم وی را بدون فلسفه سیاسی بدانیم، حتی اگر صدرا هیچ سخنی هم در سیاست نگفته باشد « با توجه به سخنان بسیار زیاد وی در این موضوع » ما میتوانیم بر اساس فضای تفکر و افقی که برای ما باز میکند به تفکر سیاسی بپردازیم، در این فضا تمامی اصـولی که اساس فلسفه صدرا را تشکیل میدهند حضور دارند، در نتیجه بر اساس دستور زبـان مفهومی این دستگاه که بر گرفته از اصول راستـین در حقیقت وجود میباشد میتوان حقایقی را در خصوص سیاست و حکومت به دست داد.
در این فصول ملاحظه میکنیم که در نظر ملاصدرا رئیس مدینه در واقع کسی است که بر اساس کتاب و سنت باید به سیاست در مورد همة روابط انسانها بپردازد به گونهای که همة آنچه مربوط به جامعه میباشد سمت و سوی الهی پیدا کند.
ملاصدرا در کتاب ذکر شده (المبدأ و المعاد و الشواهد الربوبیه) روابط انسانها را با یکدیگر با خدا و طبیعت و حکومت مورد بررسی قرار میدهد تا مشخص کند که حاکم بر تمام این روابط نظارت داشته تا جامعه سمت و سوی الهی خود را از دست ندهد.
ملاصدرا همان طور که در اخلاق و تدبیر منزل تهذیب را طرح مینماید خود مشخص میکند که در دانش سوم به عنوان سومین دانش فرعی چگونگی برخورد و رابطة انسان با امور دنیا طرح میشود و علم سیاست و احکام شریعت اساس چگونگی این برخورد را فراهم میکنند.