Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر بازخورد خودکنترلی، آزمونگر کنترلی و جفت شده بر یادگیری تکلیفی پرتابی دارت در کودکان 11-8 ساله مبتلا به اختلالات طیف بیش فعال/نقص توجه شهرستان اهواز بود. نمونه آماری پژوهش شامل 40 کودک بود که به صورت تصادفی ساده در چهار گروه بازخورد خودکنترلی، آزمونگر کنترلی، جفت شده و کنترل قرار گرفته و به تمرین مهارت پرتاب دارت با دست برتر در 6 جلسه و هر جلسه 2 دسته کوشش 10 تایی در مرحله اکتساب پرداختند. پس از 24 ساعت، آزمودنی ها در آزمون یادداری که شامل 10 کوشش بدون دریافت بازخورد بود شرکت کردند سپس در شرایطی متفاوت در مرحله انتقال که شامل یک دسته 10 کوششی بدون بازخورد بود، شرکت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها ازطریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که در تمامی مراحل یادگیری گروه بازخورد خودکنترل عملکرد بهتری نسبت به سه گروه دیگر داشته و تفاوت مابین گروه خودکنترلی با گروه های دیگر معنادار بود (P<0.05). این یافته ها تایید مجددی بر این نکته می باشد که ارائه بازخورد به صورت خودکنترلی حتی در کودکان با اختلالات ژنتیکی در فرایند یادگیری و افزایش انگیزش و اعتماد به نفس در یادگیرنده برای یادگیری سودمند می باشد.
Machine summary:
نمون{ آماری پژوهش شامل ٤٠ کودک بود که به صورت تصادفی ساده در چهار گروه بازخورد خودکنترلی، آزمونگر کنترلی، جفت شده و کنترل قرار گرفته و به تمرین مهارت پرتاب دارت با دست برتر در ٦ جلسه و هر جلسه ٢ دسته کوشش ١٠ تایی در مرحله اکتساب پرداختند.
بنابراین ، در این تحقیق محقق بر آن است تا به مقایسه سه روش بازخوردی مختلف روی کودکان بیش فعال /نقص توجه یک طرفه بپردازد تا بتواند به سوال های زیر پاسخ داد که : بازخورد خودکنترل ، آزمونگر کنترل و جفت شده چه تاثیری بر اکتساب و یادداری مهارت پرتابی کودکان بیش فعال / نقص توجه دارد؟بین این روش های بازخوردی چه تفاوتی وجود دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد.
نتایج نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که نوع بازخورد (خودکنترل ، جفت شده و آزمونگر) بر اکتساب ، یادداری و انتقال مهارت پرتاب دارت تاثیر معناداری دارد.
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازخورد خودکنترلی، آزمونگر کنترلی و جفت شده بر یادگیری مهارت پرتابی دارت کودکان بیش فعال / نقص توجه شهرستان اهواز بود.
نتایج پژوهش حاضر در مرحله اکتساب نشان داد که بین گروه خود کنترل ، آزمونگر کنترل و جفت شده تفاوت معناداری وجود دارد و گروه بازخورد خودکنترل پیشرفت و عملکرد بهتری داشته است .