Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دختر پایه سوم دوره اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 40 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای (دو جلسه در هفته) با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه پرسشنامههای موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر و با کمک نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پسآزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر شد (01/0>P).
Machine summary:
یافته ها نشان داد در مراحل پس آزمون و پیگیری بین گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت .
Effectiveness of Academic Buoyancy Training On Academic Success and Academic Self-Efficacy of Girl Students Asma Fooladi Mohammad Bagher Kajbaf Amir Ghamarani Data of recript: 2017.
21 Abstract This research aimed to investigate the effectiveness of academic buoyancy training on academic success and academic self-efficacy of girl students.
Solberg, Hopkins, Ommundsen Halvari 5 .
Duijn, Rosenstiel, Schats, Smallenbroek Dahmen 8 .
Reisy, Dehghani, Javanmard, Shojaei Monfared Naeimian بررسی سرزندگی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان به این نتیجه رسیدند که سرزندگی تحصیلی با اضطراب رابطه معکوس و با رابطه معلم -شاگردی ، خودکارآمدی و درگیری تحصیلی رابطه مستقیم داشت .
بنابراین سوال اصلی پژوهش این است که آیا آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمـدی تحصـیلی دانش آمـوزان دختـر تـاثیر دارد؟ روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و کنترل بود.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم دوره اول متوسطه شهر مشهد انجام شد که نتایج نشان داد آموزش سرزندگی تحصیلی باعث افزایش معنادار موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در مراحل پس آزمون و پیگیری شد.