Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی عوامل اثرگذار بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان اردبیل با روش آمیخته انجامشده است. عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه استادان و دانشجو معلمان سرآمد دانشگاه شناسایی و دستهبندی شدند. در بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مرحله کیفی دیدگاههای 354 نفر که به روش تصادفی ساده انتخابشده بودند، گردآوری و سپس، دادهها با استفاده از نرمافزار spss<sub>22</sub> تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای بخش کیفی پژوهش نشان داد که هفت عامل بالاترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس داشتهاند. در تحلیل بخش کمّی، یافتهها نشان داد از دیدگاه اساتید عوامل درون ساختاری، ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و عوامل برون ساختاری در رتبههای اول تا سوم قرار داشتند و از دیدگاه دانشجو معلمان ویژگیهای فردی و حرفهای استادان در رتبه اول، عوامل محیطی – سازمانی و برون ساختاری در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. درنتیجه، باید گفت در کیفیت تدریس عوامل زیادی دخیل بودهاند که از بین آنها بیشترین تأثیر مربوط به ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و عوامل درون ساختاری دانشگاه بوده؛ که نیازمند توجه ویژهای است.
Machine summary:
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه محقق اردبیلی Affecting Factors on Teaching and Education Quality in Farhangian University (Case Study: College of Ardabil) Asadolah Khadivi, seyyedmohammad seyyedkalan, Tofig Hasanpoor, Hasan Ahmadi Hafez Tarabari Data of recript: 2017.
Ghonji, Khoshnodifar, Hosseini Mazloumzadeh 3.
با مرور پژوهش های کلیدی در این حوزه در سایر مؤسسات آموزش عالی و اهمیت دال بر آن ، پژوهشگرانی مانند؛ مصلح و خسروی (١٣٩٤)، از کیفیت پایین و ضعف سیستمی در کیفیت آموزش مؤسسات آموزشی کشور بر اساس ارزیابی های خویش گله مند بوده اند و پژوهشگران دیگری چون ؛ غنچی و همکاران (١٣٩١)، ترک زاده و محترم (١٣٩١)، شعبانی ورکی و همکاران (١٣٨٥)، هباکووا (٢٠١٥)، به شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر کیفیت تدریس / آموزش از دیدگاه اساتید و شناسایی مشکلات قابل بروز در مسیر کیفیت پرداخته اند که با توجه به مرور این پژوهش ها، محققان ، پژوهشی را که با رویکرد آمیخته و آن هم در دانشگاه فرهنگیان اجرا شده باشد نیافته اند.
هم چنین ، با توجه به این که نتایج حاصل از استخراج گویه های اولیه برای اعتباربخشی نیاز به مطالعه اولیه داشت در بین ٣٥ نفر از استادان و دانشجومعلمان توزیع گردید و برای تحلیل پرسشنامه ها از آزمون آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی استفاده گردید که آلفای کرونباخ کل پرسش نامه ٠/٩٦٩ و برای سایر عوامل به ترتیب ؛ ویژگی های فردی و حرفه ای استادان ٠/٩١٨، برنامه درسی ٠/٨٦٨، ارزشیابی آموزشی ٠/٨٢٦، مدیریت کلاس ٠/٧٠٥، فضای فیزیکی ٠/٩٣١، عوامل برون ساختاری (آموزش و پرورش ) ٠/٨٦٦ و عوامل درون ساختاری ( محیطی - سازمانی ) ٠/٩٢٥ به دست آمد که مورد تأیید قرار گرفت .