Abstract:
آثار تاریخی به جا مانده در فرارود در سدههای سوم تا هفتم میلادی، هم از نظر بنیادها و عناصر هنری و هم از نظر درونمایهها و مضامین هنری با آثار تاریخی به جا مانده در ایران مرکزی دوره ساسانی تفاوتهای آشکاری دارد. با مقایسه بنیادها و درونمایههای آثار تاریخی این دو بخش از ایران بزرگ دادههای تاریخی غیرمکتوبی بدست می آید که میتواند در تحلیلهای تاریخی ایران پیش از اسلام مورد استفاده باشد. در این پژوهش به روش مقایسهای گزیده های شاخص و برجسته ای از آثار تاریخی فرارود با ایران ساسانی به لحاظ مقایسه بنیادها و درون مایه های هنری مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های این تحقیق نشان میدهد که هنر فرارود مقارن دوره ساسانی برخوردار از مفاهیم و نمادهای فرهنگ عمومی ایرانی بوده و در بنیادها و درون مایههای خود بازنمایی بصری گستردهای از فرهنگ محلی دهقانان و بازرگان فرارودی دارد. هنر ساسانی با عدم برخورداری از مفاهیم و نمادهای فرهنگ عمومی جامعه ایران در بنیادها و درون مایههای خود تمرکز زیادی در بازنمایی بصری قدرت شاهنشاهی ساسانی دارد. هنر فرارودی یک تعادل و تناسبی در بازنمایی واقعیت های تاریخی جامعه فرارود دارد و دارای سادگی و بی پیرایگی و در عین حال یک شیوایی دلپذیر در بیان هنری است در حالیکه هنر ساسانی یک عدم تعادل و تناسبی در بازنمایی واقعیتهای تاریخی جامعه ساسانی دارد و پر از تجمل و خودنمایی و دارای یک بزرگنمایی و اغراق شگفت آور در بیان هنری است.
There is a remarkable difference between the remained monuments in Transoxiana in northeast
of Great Iran in the third to seventh century with the remained historical monuments in the
central Iran in Sassanid era both in art themes & subjects matter and elements & bases. By
comparison of elements and historical themes in these two parts of great Iran, some unwritten
historical data can be obtained that can be used in historical analyzing of Iran before Islam.
I this survey of comparative method, some outstanding and remarkable selective indexes of
Transoxiana historical works have been evaluated with the Iranian Sassanid ones from artistic
themes and elements. The findings of this survey shows that Transoxiana art coincided
with the Sassanid era contained themes and Iranian popular culture and symbols and its
elements and themes , has wide visual culture representation of local culture of peasants
and merchants. Sassanid art does not have the concepts and cultural symbols and themes in
its foundations focus on the visual representation of the Sassanid Empire. Art of Transoxiana
has a balance and proportionality in representation of historical facts of Transoxiana society
and the simplicity and non luxury, yet a pleasant fluency in artistic expression while Sassanid
art is an imbalance in representation and appropriateness of historical facts of Sassanid
society full of pomp and show and has a surprising exaggerating artistic expression.
Machine summary: