Abstract:
قتل عمد یکی از شدیدترین جرائم جامعه بشری است که روزبروز گستردگی بیشتری مییابد. تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر قصد در تحقق قتل عمد به واکاوی مستندات فقهی پرداخته است؛ و چون عمده دلیل در مباحث کیفری ادله نقلی است و جنبه تعبدی بر سایر جنبهها غلبه دارد؛ ادله روایی بصورت خاص مدنظر قرارگرفته است. براساس یافتههای پژوهش حاضر در صورت اثبات قصد قتل، عمد خاص صورت میگیرد که علاوه بر تقصیر عامد، محکومیت او به قصاص قطعی است؛ ولی درصورتیکه قصد قتل برای قاضی احراز نگردد و تنها نشانه عمد بودن، استفاده از آلت قتاله باشد؛ هرچند تقصیر به جهت استفاده از آلت قتاله ثابت است ولی این عمد عام حکم قصاص درپی ندارد و روایتی که مستند حکم به قصاص واقع شده، اضافه بر ضعف سندی از نظر دلالت نیز معارض دارد؛ و با سایر روایات و اصل احتیاط حاکم بر دماء مغایر است. بنابراین نمیتوان در مورد عمد عام، حکم قصاص را اثبات کرد هرچند تقصیر و مجرم بودن فاعل، قطعی است.
Willful murder is an extremely serious crime in human society، which is increasing day by day. The article explores into jurisprudential proofs to find out the impact of intent on considering killing as a willful murder. Because the sources of criminal law are mainly scriptural، and as the devotional approach presides over other approaches، so the hadiths are considered more specifically in this paper. The research findings show that if the intent to murder is proven، then it would be a specific intent that، in addition to proving the perpetrator’s fault، definitely leads to the judgment of retaliation. But، if the intent to murder is not proved to the judge، and the only evidence which shows the intent to murder is using lethal weapon، then، although he is definitely guilty of using lethal weapon، this general intent would not result in retaliation، and the tradition that is resorted to issuing the sentence of retaliation in this case is not only weak and unconfirmed، but it is in conflict with other traditions as well as the principle of prudence in blood. Consequently، the sentence of retaliation is not proved in general intent، though the fault and guilt of the perpetrator is inevitable.