Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف مدل یابی روابط ساختاری هوش معنوی و آمادگی به اعتیاد با میانجی گری باورهای فراشناختی و سخت رویی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تهران انجام شد. روش: روش تحقیق توصیفی- همبستگی از نوع علّی بود. جامعه ی تحقیق عبارت بود از: تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 که با روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی 361 نفر از این دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسش نامههای آمادگی به اعتیاد زرگر، فراشناخت ولز و هاتون، هوش معنوی کینگ و سخت رویی تحصیلی بنشیک و لوپز استفاده شد. یافتهها: با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، هوش معنوی با میانجی گری باورهای فراشناختی و سخت رویی تحصیلی توانست 10 درصد از متغیر آمادگی به اعتیاد را تبیین نماید. همچنین هوش معنوی بر آمادگی به اعتیاد اثر مستقیم داشت. نتیجه گیری: با توجه به قدرت پیش بینی کنندگی متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش، میتوان از نتایج این پژوهش در پیشگیری از بروز پدیده اعتیاد در میان جوانان و همچنین در مداخلات آموزشی در کلینیکهای ترک اعتیاد استفاده نمود.
Objective
The aim of this study was to model the structural relationships between spiritual intelligence and addiction potential with mediating role of meta-cognitive beliefs and educational hardiness through in Azad University students of Tehran.
Method
A descriptive-correlational research method with a causal nature was used in this study. The statistical population of this study consisted of all students of Azad University of Tehran in the academic year of 2016-17. From among this population, 361 students were chosen via random cluster sampling method and responded to Zargar's Addiction Potential Scale, Halton & Wells's Metacognition Questionnaire, King's Spiritual Intelligence Self-Report Inventory, and Benishek & Lopez's Academic Hardiness Scale.
Results
Using structural equation modeling and path analysis, spiritual intelligence, with mediating roles of metacognitive beliefs and educational hardiness could explain 10% of addiction potential among students of Azad University of Tehran. Additionally, spiritual intelligence had a direct effect on addiction potential.
Conclusion
Considering the predictive power of the mentioned variables, one can use the findings of this study for developing addiction prevention programs and formulating educational interventions in addiction withdrawal clinics
Machine summary:
در این مطالعه از پرسش نامه های آمادگی به اعتیاد زرگر، فراشناخت ولز و هاتون ، هوش معنوی کینگ و سخت رویی تحصیلی بنشیک و لوپز استفاده شد.
در همین راستا، هوش معنوی ٤ یکی از ساختارهای نســبتا جدید حوزه روان شــناســی دین اســت که اخیرا محققان از آن به عنوان یکی از عوامل مثبت و محافظت کننده در ارتباط با مصــرف مواد و دیگر آســیب های روانی (دو، کامالدن ، گوک، ایوب و اسماعیل ٥، ٢٠١٨) در بین جوانان یاد میکنند (سهرابی و ناصری، ١٣٩١).
Dev, Kamalden, Geok, Ayub, & Stein Ismail 3.
karri, Stanley, Cohen, & Hicks انجام شـده و به دنبال پاســخ به این ســوال اســت که آیا هوش معنوی با میانجیگری باورهای فراشــناختی و ســخت رویی تحصــیلی میتواند آمادگی به اعتیاد را در دانشــجویان پیش بینی نماید؟ بررســـی متغیرهای مذکور در این تحقیق به صـــورت مدل علی و اثرگذاری هر کدام در مـدل پیشـــنهـادی مطـابق شـــکـل (١) میتواند به ایجاد دانش جدید در این حوزه کمک کند.
همچنین نتایج بررســیهای این جدول نشــان میدهد هوش معنوی با میانجیگری سـخت رویی تحصـیلی و باورهای فراشــناختی توانسـته ١٠ درصــد آمادگی به اعتیاد در دانشجویان مورد مطالعه را تبیین و پیش بینی کند.
Yong, Hamann, Borland, Fong, & 2.
در این پژوهش نیز هوش معنوی ارتباط با سـخت رویی تحصـیلی داشت که با یافته های یاوری، نوری و حسن آبادی (١٣٩٤)؛ شـــیخ الاســـلامی، ســـتوده ناورودی، زینعلی، طالبی(١٣٩٢)، توریانو، وایت من ، هامپســـون ، روبرت ، موژک ١ (٢٠١٢)؛ ســـانجز و نـاپو ٢ (٢٠٠٨) همخوان اســـت .