Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی آمادگی برای اعتیاد بر اساس ابعاد کیفیت زندگی کاری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. روش: جامعه مورد بررسی عبارت بود از تمامی دانشجویان شاغل دانشگاههای آزاد و سراسری شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. از پرسش نامه های آمادگی برای اعتیاد، کیفیت زندگی کاری و فرسودگی تحصیلی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آمادگی برای اعتیاد با ابعاد کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و با و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت دارد. نتایج نشان داد آمادگی فعال برای اعتیاد بهترین متغیر پیش بین برای کیفیت زندگی دانشجویان و فرسودگی تحصیلی دانشجویان می باشد. اما متغیر آمادگی منفعل سهمی در پیش بینی ابعاد کیفیت زندگی کاری دانشجویان نداشت. نتیجهگیری: ابعاد کیفیت زندگی کاری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان نقش تعیین کنندهای در تبیین مولفههای آمادگی آن ها برای اعتیاد دارد.
Objective
The aim of this study was to predict addiction potential based on the quality of working life and academic burnout among university students.
Method
All the employed students both in Azad and State universities of Tehran in the academic year 2017-18constituted the statistical population of this study. Using Cochran formula, 384 people were required to be selected as the sample units. The scales pertaining to Addiction Potential, Quality of Working Life, and Academic Burn-out were employed for data collection.
Results
The results showed that addiction potential had a negative relationship with the quality of working life but had a positive relationship with academic burn-out. The results also indicated that active addiction potential is the best predictor of students' quality of life and academic burn-out. However, passive addition potential did not contribute to the prediction of students' quality of working life dimensions.
Conclusion
The dimensions of students' quality of working life and academic burn-out have a decisive role in explaining the components of their addiction potential
Machine summary:
یافته ها: نتایج نشان داد آمادگی برای اعتیاد با ابعاد کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و با و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت دارد.
نتیجه گیری: ابعاد کیفیت زندگی کاری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان نقش تعیین کننده ای در تبیین مولفه های آمادگی آن ها برای اعتیاد دارد کلید واژه ها : آمادگی به اعتیاد، کیفیت زندگی کار، فرسودگی تحصیلی، دانشجو ١.
نتـایج پژوهش محمـدخانی (١٣٩٦) با عنوان پیش بینی گرایش به اعتیاد و اختلالات مرتبط با مواد بر اســاس اختلال اضــطراب اجتماعی و کیفیت زندگی در دانشــجویان دانشــگاه پیام نور نشــان داد، بین اختلال اضــطراب اجتماعی و اســتعداد به اعتیاد رابطه مســتقیم وجود دارد.
رید٢ (٢٠٠٦) در پژوهش خود که به بررســی رابطه بین اســترس شــغلی و آمادگی برای اعتیـاد پرداخـت نشـــان داد اعتیـاد بـه مواد یـا الکـل تاثیر قابل توجهی بر توانایی کارکنان در انجـام کـارهای محوله دارد.
Embleton, Ayuku, Atwoli, Schulenberg Vreeman, & Braitstein 2.
Davey 6 Vetere & Henley 4 Tavolacci, Ladner, Grigioni, Richard, Villet & Dechelotte از آنجاییکه شــیوع اســتفاده از مواد مخدر در جهان رشــد چشــمگیری دارد و بالاخص در بین جوانـان این مســـئله نمود بیشـــتری دارد و پیش زمینه آن گرایش و آمادگی به اعتیاد اســـت ؛ پرداختن بـه عوامـل موثر در وجود جـاذبـه اعتیـاد بـه مواد مخـدر در بین این قشـــر ضــروری مینمود.
ارتباط بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی کاری استادان تربیت بدنی دانشگاه های ایران .
پیش بینی گرایش به اعتیاد و اختلالات مرتبط با مواد براســـاس اختلال اضطراب اجتماعی و کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر کرمانشاه .