Abstract:
ارتقای کیفیت زندگی یک هدف اساسی در توانبخشی افراد کم توان ذهنی است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تفاوت کیفیت زندگی کم توانان ذهنی تربیت پذیر مراقبت شده در خانواده و مراکز بهزیستی می باشد. طی یک پژوهش مقطعی- مقایسه ای، 225 نفر از کم توانان ذهنی تربیت-پذیر استان تهران به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.در گروه کم توانان ذهنی نگهداری شده در خانواده یکی از والدین و در گروه نگهداری شده در مراکز بهزیستی مراقب آنان به عنوان نایب به تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی کامینز پرداختند. آزمون غیر پارامتری کراسکال والیس نشان داد که کیفیت زندگی افراد کم توان ذهنی تربیت-پذیر در خانواده از گروه نگهداری شده در مراکز بهزیستی، به نحو معناداری بالاتر است. یافته های این مطالعه، در زمینه ارتقای کیفیت زندگی کم توانان ذهنی تربیت پذیر در خانواده، مورد بحث قرار گرفته است.
Machine summary:
مقايسه نقش خانواده و مراکز بهزيستي در کيفيت زندگي کم توانان ذهني تربيت پذير Comparing the Role of Family and Well-Being Centers in Quality of Life of Trainable Mental Retarded دکتر وحيد نجاتي .
Kh. Ahmadi, Ph. D دانشيار دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله تهران دريافت مقاله : ٩٠/٢/٣ دريافت نسخه اصلاح شده : ٩١/٢/١ پذيرش مقاله : ٩١/٢/٣١ چکيده در گروه کم توانان ذهني نگهداري شده در خانواده يکي از والدين و در گروه نگهداري شده در مراکز بهزيستي مراقب آنان به عنوان نايب به تکميل پرسشنامه کيفيت زندگي کامينز پرداختند.
آزمون غير پارامتري کراسکالواليس نشان داد که کيفيت زندگي افراد کم توان ذهني تربيت پذير در خانواده از گروه نگهداري شده در مراکز بهزيستي ، به نحو معناداري بالاتر است .
يافته هاي اين مطالعه ، در زمينه ارتقاي کيفيت زندگي کم توانان ذهني تربيت - پذير در خانواده، مورد بحث قرار گرفته است .
بحث مطالعه حاضر با هدف مقايسه کيفيت زندگي کم توانان ذهني تربيت پذيري که در خانواده و در مراکز بهزيستي سپرستي مي شوند، انجام شده است .
هم چنان که نتايج اين مطالعه نشان مي دهد در هر دو گروه (کم توان ذهني تربيت پذير زير ١٤ سال و بالاي ١٤ سال که توسط خانواده سرپرستي مي شوند)، نمرات ابعاد کيفيت زندگي به طور معناداري بالاتر از گروهي است که در مراکز بهزيستي به سر مي برند.
کيفيت زندگي افراد کم توان ذهني به عنوان يک شاخص مهم در ارزيابي هاي گوناگون، مورد توجه قرار گرفته است .